LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <«vJ E 3

CHAPTER 13

Falun Gong, Identity, and the
Struggle over Meaning Inside

and Outside China

Yuezhi Zhao

During prime time on March 5, 2002, the eight-channel Changchun municipal cable
television network in Northeast China was hacked by practitioners of Falun Gong, a
quasi-religious movement that has been the target of massive Chinese state repression
since July 1999. For nearly one hour, Falun Gong propaganda replaced state propa-
ganda on the television screens of a major Chinese provincial capital. Two videos were
successfully broadcast into more than 300,000 households: One glorified Falun Gong
and celebrated its global legitimacy and popularity; the other exposed another exposes
Chinese state brutality against the movement, turning state propaganda on its head.
Contrary to state propaganda about the attempted self-immolation of Falun Gong ex-
tremists in Tiananmen Square, the Falun Gong—produced video deconstructed CCTV
footage frame by frame, concluding that the whole spectacle was conspired by the Chi-
nese state in an effort to discredit the group. The whole city, the birthplace of Falun
Gong, was stunned. The result was extensive global media coverage and the Chinese
state’s intensified prosecution of Falun Gong members in the city.

This is not an isolated incident but, rather, one of many dramatic episodes in a sus-
tained struggle over representation between Falun Gong and the Chinese media. What
is Falun Gong? How did it suddenly burst onto the Chinese and global political stage?
What explains the intensity of the struggle? What does it say about the politics of rep-
resentation inside and outside reformed China? Moreover, Falun Gong is not an exclu-
sively Chinese phenomenon. From its nascent Chinese origin, it has been quickly glob-
alized, with Chinese and non-Chinese adherents throughout the world and a
transnational network of websites and individual practitioners as local contacts. The
Chinese state’s outlawing of the movement in July 1999 dramatically intensified the in-
teractions between Falun Gong’s overseas networks and its underground elements inside
China. The two videos broadcast in the above-mentioned hacking incident, for exam-
ple, were produced overseas. And the Internet postings put up by overseas Falun Gong
members quickly reached underground members inside China. These observations lead
us to a final question: In what ways do all of these episodes expose the contradictory na-
ture of “network” communication—as impressively practiced by Falun Gong—which is
heralded as liberatory and progressive yet, in this specific case, not only facilitated an

209

4



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <«41UvV E 3

210  YUEZHI ZHAO

unprecedented challenge against a repressive state but also engendered a quasi-religious
fundamentalist movement with apparent conservative sensibilities?

Falun Gong presents itself as a virtuous form of self-cultivation and spiritual en-
lightenment. The Chinese state denounces it as an anti-humanity, anti-science, anti-
social evil cult. My purpose in this chapter is to clarify how Falun Gong emerged as an
alternative meaning system in China’s tightly controlled media environment and to ex-
amine its communication patterns from a domestic as well as global perspective. I first
address the broad political, social, and cultural context in which Falun Gong exists
within China. I then explain the particular ideological and media environment that
gave rise to Falun Gong and its contestations over mainstream Chinese media repre-
sentation, culminating in its famous demonstration in Beijing on April 25, 1999. Fi-
nally, I analyze the structural and discursive aspects of Falun Gong’s multifaceted me-
dia activism and discuss its implications.

Falun Gong and the Dialectic of China’s Reforms

Falun Gong’s complexity begins with its name. Both its popular name, Falun Gong,
and the movements own preferred name, Falun Dafa, highlight its practical and spir-
itual dimensions. Falun Gong literally means “Dharma Wheel Practice,” which refers
to a series of five stretching and meditation exercises aimed at channeling and harmo-
nizing the qi, or vital energy, that supposedly circulates through the body. Theories
about the flow and function of qi are basic to traditional Chinese medicine and health-
enhancing qigong exercises. At the same time, because traditional Chinese culture as-
sumes “a profound interpenetration of matter and spirit, body and soul” (Madsen,
2000: 244), Falun Gong, as with other forms of qigong, emphasizes the unity of phys-
ical and spiritual healing, in contrast to the Western distinction between medicine and
religion. To bring about health benefits, the physical exercises must be accompanied by
moral cultivation and spiritual exercises as a way of focusing the mind. For Falun
Gong, the virtues to cultivate are “truthfulness,” “benevolence” and “forbearance.”

The religious aspect of Falun Gong is underscored by its integration of folk Bud-
dhist and Taoist discourses in its physical-spiritual exercises. This is the context in which
Falun Dafa assumes its meaning. Falun Dafa literally means the “Dharma Wheel Great
Dharma,” a phrase in which “Dharma” is the Buddhist term for both the cosmic laws
and the revelatory doctrines taught by the Buddha. Thus, whereas Falun Gong empha-
sizes everyday practices, Falun Dafa highlights doctrinal aspects. Following the tradition
of Chinese folk Buddhism, Li Hongzhi, the founder of Falun Gong, has written books
about cosmic laws. This kind of folk religion, often containing a millenarian element
that condemns the corrupt nature of the world and predicts its imminent end, has a
long history in China—one that has even inspired massive rebellions.

Falun Gong claims supernatural powers in curing incurable diseases, levitation,
and clairvoyance through a “third eye.” Drawing upon oriental mysticism and tradi-
tional Chinese medicine, it criticizes the limits of modern science, viewing traditional
Chinese science as an entirely different, yet equally valid, knowledge system. Con-



LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <4141 E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 211

comitantly, it borrows the language of modern science in representing its cosmic laws.
Thus, Falun Gong is not conceptualized as a religious faith; on the contrary, its mem-
bers, which include doctorate holders from prestigious American universities, see it as
“a new form of science” (Madsen, 2002: 244).

Falun Gong, then, is a multifaceted and totalizing movement that means different
things to different people, ranging from a set of physical exercises and a praxis of trans-
formation to a moral philosophy and a new knowledge system. Its proliferation in
China in the 1990s reflected the profound contradictions of the Communist Party’s
technocratic-oriented modernization drive. Although various forms of qigong had
flourished in China in the 1980s, it is no coincidence that Falun Gong, the most in-
fluential and extreme form, emerged in 1992. Indeed, it was responding to the deep
and widespread ideological and identity crises that followed the 1989 suppression of
an elite-led prodemocracy movement. In 1992, Deng called for an end to debates
about the political and social meaning of the economic reforms, and urged the entire
population to plunge into the sea of commercialism and engage in the pursuit of ma-
terial wealth and national power. Falun Gong, in contrast, insisted on the search for
meaning and called for a radical transcendence of materialism in both the mundane
and philosophical senses.

Falun Gong does seem to address the multifaceted concerns of a population un-
dergoing a drastic social transformation. One such concern is physical health, which as-
sumed a new sense of urgency after 1992 when the collapse of the state socialist health-
care system made care increasingly unaffordable to a large proportion of the population.
The processes of modernization and urbanization, which accelerated after 1992, have
led to drastic social dislocations and created an increasingly atomized society. But Falun
Gong’s group exercise activities build affinities and provide a sense of community
among its participants. On a moral level as well, Falun Gong—with its celebration of
the virtues of truthfulness, benevolence, and forbearance, and its condemnation of cor-
ruption, moral decay, excessive materialism, and ruthless pursuit of wealth and power—
offers a powerful critique of the ideological and moral bankruptcies of the reform pro-
gram. Contrary to the wholesale condemnation of the state socialist experience by
liberal intellectuals, Li Hongzhi’s writings display nostalgia for the socialist morality of
the 1950s and 1960s and comment on the corrosive impact of commercialization.

Falun Gong is a Chinese manifestation of a worldwide backlash against capitalist
modernity and a testimony to the importance of meaning. It underscores the “power of
identity” (Castells, 1997). Though Falun Gong is grounded in Chinese cultural tradi-
tions and responds to unique post-1989 Chinese realities, it addresses universal concerns,
asking humanity to take a “fresh look” at itself and reexamine its dominant value system.
It is partly for this reason that Falun Gong appeals to some non-Chinese people in the
West. Although the Chinese government condemns Falun Gong as having fallen prey to
premodern superstitions, the movement actually articulates a mixture of premodern,
modern, and postmodern sensibilities. it has established a “resistance identity”—one that
resists prevailing pursuits of wealth, power, scientific rationality, and, indeed, the entire
value system associated with the project of modernization. True to the observation that
such an identity is generated by “those actors that are in positions/conditions devalued
and or/stigmatized by the logic of domination, thus building trenches of resistance and



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <la E 3

212 YUEZHI ZHAO

survival on the basis of principles different from, or opposed to, those permeating the in-
stitutions of society”(Castells, 1997: 8), Li Hongzhi addresses precisely the actors and as-
pects of subjectivity bruised by the ruthless march of Chinese modernity—from bicycle
riders struck by reckless car drivers to unemployed workers—and provides an alternative
meaning system within which individuals can come to terms with their experiences. The
multiple unfolding struggles over this resistance identity match, in both speed and in-
tensity, the wider social transformation in China.

In a complete reversal of the events of 1989, which were characterized by an out-
pouring of desires for political participation, many people turned to Falun Gong pre-
cisely because they saw it as an apolitical response to their individual and social con-
cerns. By focusing on self-cultivation and individual moral salvation, and by urging its
members to take lightly or give up “attachments” to the desires, ambitions, and senti-
mentality that ordinarily rule modern human life, Falun Gong is reactive, defensive, and
politically conservative. Like many forms of religious fundamentalism, it is not a pur-
veyor of “a social project” (Castells, 1997: 106). Yet, it turns out to be the most politi-
cized and highly mobilized form of social contestation in post-1989 China. No other
disenfranchized social group, including overtaxed farmers and laid-off workers, for ex-
ample, have been able to stage a mass protest near Zhongnanhai, the symbolic heart of
Chinese politics since 1989. Similarly, although the post-Mao Chinese state attempted
to avoid ideological struggles, it ended up having to wage a Maoist-style ideological
campaign against the movement. Such is the dialectic of China’s “economic” reforms.

Falun Gong, the Chinese State, and Media Politics

If the contradictions of the Chinese reform program provided the broad social and cul-
tural conditions for the rise of Falun Gong, the partial retreat of the Chinese state in
social and cultural life and the unique political economy of the Chinese media system
made it a reality. Falun Gong was initially legitimated by the Chinese state, which tol-
erates and sanctions various traditional cultural practices. It was then spread by the
highly commercialized and competitive book and audiovisual sectors of the Chinese
media system and supported by a massive underground publishing and distribution
market. As part of China’s rapidly expanding post-Mao quasi-autonomous civil soci-
ety, various qigong societies, including Li Hongzhi’s Falun Dafa Research Society, were
established under the umbrella organization, China Qigong Research Society, which is
affiliated with the State Sports Commission and thus incorporated into formal state
structure. The involvement of a significant number of people from all social strata
across the country—as well as the participation and support of officials at the top and
middle levels of the Party state hierarchy in Falun Gong, which has its strongest bases
in China’s industrial and agricultural heartlands and among the late-middle-aged peo-
ple who have witnessed the most drastic social transformations—increased Falun
Gong’s legitimacy and popular appeal.

Li Hongzhi, a middle-aged clerk with a high school education, began to introduce
Falun Gong in 1992 through public lectures. The practice spread quickly through word



LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <«1o E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 213

of mouth and the demonstrative effect of the spectacle of group exercises in public
parks. By 1996, Falun Gong had attracted millions of followers." Reform-era China’s
unique media and ideological environment provided the necessary communication and
cultural infrastructure. On the one hand, the Party state maintained tight control of
both media structure and content. On the other hand, the media system underwent a
process of rapid commercialization. Both processes were intensified in the years after
1989: A massive post—June 4th media purge aimed at retaining ideological control was
followed by the further unleashing of market forces in the media in 1992 (Zhao, 1998,
2000, 2001; Lee, 2000). In contrast to the Maoist approach of politicizing popular cul-
ture and waging society-wide ideological struggles, Dengist reformers more narrowly re-
stricted the ideological field to explicitly political doctrines espoused by elite intellectu-
als and tried to limit ideological campaigns within the Party. The Party state kept a close
eye on political and ideological challenges from both the left (i.e., those who opposed
further capitalistic developments) and the right (i.e., those who advocated Western-style
liberal democracy along with economic liberalization), while leaving considerable lee-
way for “nonpolitical” content, best symbolized by both Western-inspired
entertainment-oriented popular culture and traditional Chinese folk culture, including
gigong. At the same that the state retained tight control of the news media and sup-
pressed politically oriented alternative media outlets—from elite intellectual journals to
newsletters published by disenfranchized workers—it promoted the rapid diffusion of
printing, audiovisual, and telecommunication technologies throughout society, and al-
lowed the development of a vibrant private book distribution system and an audiovisual
industry of popular educational and entertainment products. Rampant commercialism
led state publishing houses, with waning state subsidies, to print whatever would sell.

Several official publishing houses served as first-wave promoters of Li Hongzhi’s
ideas. Between 1994 and 1996, at least seven official publishing houses were involved
in the publication of his books, compiled hastily and sometimes incoherently from his
lectures. Most significantly, in late 1994 China Radio and Broadcasting Press, the pub-
lishing arm of the State Administration for Radio, Film, and Television, published Li’s
main book Zhu Falun, which contains core Falun Gong doctrines. Meanwhile, two
major provincial audiovisual publishing houses in Northeast China released audio- and
videotapes of Li’s lectures and exercise instructions. The involvement of official pub-
lishing houses, like the participation of elites in the practice, ensured the initial legiti-
macy of Falun Gong. By early 1996, Zhu Falun had become a bestseller in Beijing.

The market appeal of Falun Gong publications led to the involvement of China’s
powerful underground book publishing and distribution network. This unofficial net-
work consists of official publishing houses that have book numbers (that is, book reg-
istration numbers or ISBNSs, distributed only to state-sanctioned publishing houses)
but are unable to find marketable manuscripts and are therefore willing to sell the book
numbers for cash; print shops hungry for any business opportunity at all; and under-
ground book distributors and vendors eager to cash in on marketable books. The fi-
nancially struggling Qinghai People’s Publishing House, for example, illegally sold
book numbers to book vendors who had been authorized by Li to publish his work.
These vendors managed to produce 3.51 million copies of four more books by Li
(“Three Major Cases,” 1999).



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <.1% E 3

214  YUEZHI ZHAO

The underground market also supplied numerous pirated versions of the officially
published books. These books benefited from the coordinated promotion of Li’s
Beijing-based Falun Dafa Research Society and Falun Gong’s network of local organ-
izers. With the official ban against all Falun Gong publications in mid-1996, the pro-
duction and distribution of Falun Gong materials went entirely underground through
businesses run by agents authorized by Li. For example, between 1996 and April 1999,
Falun Gong’s Wuhan director, through her husband’s business outlet, sold millions of
Falun Gong books and audiovisual products, as well as tens of thousands of exercising
accessories, badges, pictures, posters, and banners, with a total sale of 91.24 million
yuan (US$11 million) and a profit of 27.45 million yuan (US$3.4 million) (“Three
Major Cases,” 1999).

The Chinese news media, which is more tightly controlled, had a different rela-
tionship with Falun Gong. The spectacular rise of Falun Gong received scant journal-
istic attention. But by mid-1996, articles critical of Falun Gong began to appear, a sign
that China’s media and ideological establishment were considering Falun Gong’s in-
fluence on society. On July 24, 1996, the State Press and Publications Administration
issued an internal circular banning the further publication and circulation of Falun
Gong material (“The April 25 Event,” 2001).

A number of factors were involved in the souring relations among Falun Gong and
the Chinese state and the news media, including infighting between China’s qigong es-
tablishment and Falun Gong (Schechter, 2000: 42-43); speculation over blackmailing
and lobbying efforts on the part of Lis qigong opponents and scientists-cum-
ideologues with political motives and affiliations with competing central Party leaders,
which caused the shift in the state’s position; and, between June 1996 and July 1999,
intense struggles among Falun Gong, the mainstream media, and the Chinese power
elite over the status and treatment of this movement. While Falun Gong had some elite
support (Liu, 2000) and was implicated in the elite power struggles, given that it was
fundamentally at odds with official ideology, there were individuals within the scien-
tific, ideological, and political establishments predisposed to attack Falun Gong in the
media. Factional struggles aside, the ruling elite as a whole had three main reasons to
be concerned with Falun Gong: There were more Falun Gong believers than Party
members; there were Falun Gong members inside the state’s military, security, educa-
tional, and media establishments; and Falun Gong operated with an organizational
structure that was incredibly effective in its ability to penetrate Chinese society.

Elite debates over the Falun Gong were reflected in the Chinese media. Despite
sporadic negative articles, many in local and market-oriented papers, there was no sys-
temic and large-scale campaign against Falun Gong in the official media between 1996
and April 1999. In fact, various media outlets offered occasional positive stories. What
was signiﬁcant, however, was Falun Gong’s consistent response to any negative media
story and its relentless counterattack against the responsible outlets. Falun Gong mem-
bers were by no means the first victims of the Chinese media’s symbolic violence. Nor
was Falun Gong the only group that protested against media representation. Nonethe-
less, it was by far the most mobilized and steadfast in its response to negative media
portrayal. Between April 1998 and mid-1999, Falun Gong members initiated more
than 300 protests over negative media representation (“Falun Gong,” 1999; “The Po-



LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <10 E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 215

litical Objectives,” 1999), with strategies ranging from exercising in front of news or-
ganizations to harassing individual editors and reporters. Falun Gong’s aggressive tac-
tics had an impact. For example, in May 1998, after a sustained campaign against Bei-
jing Cable Television over a negative documentary, Falun Gong members successfully
pressured the station both to broadcast a positive program (“The April 25 Event,”
2001) and to discipline a responsible producer. According to a Falun Gong source I in-
terviewed,” Beijing propaganda authorities subsequently imposed a blackout against
any critical media material about the group. Consequently, He Zhouxin, a member of
the Chinese Academy of Sciences and Falun Gong’s chief critic in Beijing, had to pub-
lish his critique of the group in a small publication in Tianjin in April 1999.

The three-year struggle between Falun Gong and the Chinese media over repre-
sentation reached its apex in April 1999, with six days of protests by Falun Gong mem-
bers over He’s article in Tianjin, leading to a peaceful demonstration by more than
10,000 Falun Gong members near Zhongnanhai in Beijing on April 25, 1999. In these
protests, not only were specific claims disputed, but there was also an insistence on pos-
itive reporting of the movement. As the protests would demonstrate repeatedly, at stake
is not a matter of evidence and opinion but, rather, a matter of “truth,” which is pre-
cisely what Falun Gong’s revelatory doctrines allowed the group to attain. This decid-
edly institutional approach to “truth” is underscored by the fact that, unlike an increas-
ing number of Chinese citizens who have taken individual media outlets to the courts
in libel cases, Falun Gong did not entertain any notion of separation between media or-
ganizations and the Chinese government. Despite its explicit demand that the govern-
ment lift the publication ban against Falun Gong books, Falun Gong demanded more
than the right to reply to media criticism: It demanded the censorship of opponents’
views in the first place. Falun Gong, then, may be understood as a movement of resist-
ance, but it is one that offers no resistance to either the theory or the practice of cen-
sorship. Indeed, the movement actually urged the Chinese government to use its pow-
ers of censorship to muzzle the opponents of Falun Gong. Perhaps the movement’s
intimacy and comfort with the notion of absolute “truth” and with authoritarian state
powers of censorship can be more easily understood if we remember that China’s older
socialist generation comprises the core Falun Gong membership. From the perspective
of this generation, the government is responsible for slanderous content in the media as
well as “responsible for preventing their publication through its powers of censorship”
(Madsen, 2000: 247). Just as the Party does not allow negative critiques of its doctrines
and is averse to ideological pluralism, Falun Gong does not abide any refutation of its
claims and negative comments. Thus, although the Party and Falun Gong oppose each
other, they have in common their “unitary value orientation” (He, 1999: 24).

Falun Gong and Its Global Media Activism

Though Li Hongzhi began to lecture overseas in 1995 and attracted overseas follow-
ers, mostly among Chinese students and new immigrants, Falun Gong’s global di-
mension did not assume significant proportions until July 1999, when the Chinese



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <10 E 3

216  YUEZHI ZHAO

state outlawed it and began its campaign of repression. This compelled overseas Falun
Gong members to assert their presence and mobilize international opinion, pressuring
the Chinese government to stop the persecution. If Falun Gong members before July
1999 were audiences of an alternative discourse and the most aggressive negotiators
over mainstream media content, state suppression made many of them media activists
in an all-out “truth clarification” campaign.

It is with Falun Gong’s post-July 1999 media activism that its hybrid and contra-
dictory constitution becomes clear: It is one that combines a “rhizomatic” (Deleuze
and Guattari, 1987) global communication network characteristic of information-age
“grassrooted networks of communal resistance” (Castells, 1997), with a disciplined and
quasi-Leninist organizational structure of local groups linked through cadres of leaders
in contact with their counterparts at different levels of the network—a form of organ-
ization long used by Chinese peasant rebels and the Chinese Communist Party during
its insurgency in the 1920s and 1930s (Madsen, 2000: 246). Falun Gong’s interactive
network of multilayered media activism encompasses several aims: to sustain the global
media spotlight on the Chinese state’s ongoing prosecution; to gain direct access to me-
dia outlets while at the same time blocking negative views; and, most important, to
produce and distribute its own alternative media. Falun Gong’s challenge against the
Chinese state initially received sympathetic international media coverage, but the story
soon lost its freshness. While appeals by Chinese citizens in Tiananmen Square were
widely covered by foreign media in the first few months after the July 1999 ban, “day-
to-day media coverage dwindled, with interest rekindled only on special holidays or,
more recently, during demonstrations by foreigners” (Falun Dafa Information Center,
May 9, 2002). To keep the story in the news, Falun Gong members have organized
news conferences both inside and outside China, staged demonstrations and exercise
spectacles at all kinds of international occasions, and created various news events. And
in the United States, Falun Gong members have initiated lawsuits against visiting Chi-
nese officials including Ding Guan’gen, a politburo member and the Party propaganda
chief (Falun Dafa Information center, May 17, 2002).

Falun Gong has tried all means to gain direct access to established media outlets
outside China. One strategy was to acquire a regular programming slot in public-access
cable channels. While Falun Gong has gained limited success in some U.S. cities, one
Vancouver activist acknowledged that this has not been an easy route. Vancouver’s
Shaw Cable, for example, simply responded that Falun Gong material was too contro-
versial. Another strategy was to purchase access on ethnic Chinese media outlets. In
addition to paid advertising, one form is to exchange bulk purchase of newspapers for
editorial space. In Vancouver, for example, Falun Gong runs a regular Saturday “Falun
Gong Special Page” in the World Journal, an overseas Chinese-language newspaper
with an anticommunist ideological legacy. Falun Gong has also been very aggressive in
launching defamation lawsuits and seeking court injunctions to stop the publication
of unfavorable material in the overseas ethnic Chinese-language media. Newspapers
that have been targeted by the group have included Les Presse Chinoises in Montreal
and the China Press and Sing Tao Daily in New York.

Falun Gong produces an extensive range of alternative media content. If books and
audiovisual tapes were the main carriers of the Falun Gong message in its early years in-



LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rfayc <417/ E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 217

side China, the Internet has been instrumental to its more prominent emergence as a
transnational global community. This association between Falun Gong and the Internet
is indeed “a marriage made in the web heaven” (“Fulan Dafa and the Internet,” 1999).
Falun Gong has a massive and extremely sophisticated presence on the World Wide
Web. Hundreds of websites, maintained by practitioners throughout the world and in
multiple languages, promulgate a wide range of content and strategies: Examples in-
clude the online teachings of Li Hongzhi, testimonies about Falun Gong’s benefits and
the personal experience of practitioners, news of government crackdowns in China,
counter-propaganda against the Chinese media, and online forums and announcement
of all kinds of Falun Gong activities. Falun Gong’s ability to develop such a sophisti-
cated virtual communication presence is explained, in part, by the fact that most over-
seas members are Chinese students and scholars who have both easy access to the In-
ternet and the requisite cultural capital and technical capabilities. If one logs on to the
global multilingual network—www.falundafa.org—one ends up at many university ad-
dresses. In Canada, Simon Fraser University, University of Toronto, and Concordia
University serve as the network’s Vancouver, Toronto, and Montreal nodes, respectively.

Falun Gong’s interconnected network consists of several major websites and public-
ity outfits with specialized functions; www.falundafa.org serves as the point of entry and
introduces the organization worldwide. Li Hongzhi’s books and audiovisual publications,
which were banned, shredded, and burned in the millions in China after July 1999, can
be freely downloaded. The New York—based Falun Dafa Information Center
(www.faluninfo.net), established in 1999, is the equivalent of an official press office. It
hosts a sophisticated multilingual network of public relations and Web design experts
serving as the movements spokespersons. The Center provides news releases; feeds a
weekly English-language newsletter to governments, news media, and other interested
parties; and publishes the journal Compassion. The Chinese-language www.minghui.org,
or Minghui Net, and its English equivalent, www.clearnet.org, are at the core of Falun
Gong’s multimedia production and distribution. Minghui Net acts as the official voice
of Falun Gong, serving up what in another context might have been called the “Party
line.” Li Hongzhi issues new teachings exclusively through the Minghui Net. Minghui’s
editorial department resembles the combined role of the Party’s propaganda department
and the Peoples Daily in the Chinese media system. It issues calls and instructions on car-
rying out the “cruth clarification” campaign, identifies campaign priorities, releases au-
thoritative editorials that maintain the “correct” Falun Gong line, publishes daily news
and webzines, and screens web postings. Among Falun Gong’s other major websites, the
multilingual Zhengjian Net (www.zhengjian.org in Chinese or www.pureinsight.org in
English) is a highbrow site, catering to members with higher education levels and carry-
ing articles ranging from archaeology to new findings in biomedicine and astronomy.
Xinsheng Net (www.xinsheng.org), on the other hand, is considered a “lowbrow” site
that specializes in the exposure of evil and darkness.

This extensive network of websites not only serves powerful communication, or-
ganizational, and community-building functions but also acts as the depository of, and
the resource for, other forms of media production and dissemination by Falun Gong
members. These include World Falun Dafa Radio, a short-wave radio launched in July
2001 that reaches central and northern China, and Falun Gong’s video production



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <10 E 3

218  YUEZHI ZHAO

arm, Faguangming TV (FGMTYV). Both produce a wide range of news, features, mu-
sic, and other types of programming and have their own websites. Relying on Falun
Gong’s global membership as regional producers and local stringers, these operations
have expanded their production capacities enormously in the past few years. FMGTYV,
for example, webcasts a daily news program that shares a name with CCTV’s most au-
thoritative prime-time newscast, “Joint News Broadcast” (Xinwen lianbo) and features
stories related to Falun Gong activities worldwide. FGMTV’s most influential pro-
duction is the video “Self-Immolation or Deception?” This was the aforementioned
video successfully broadcast in the Changchun hacking incident. First posted on the
Minghui Net in March 2001 and distributed widely on cassettes, the video has been
one of the most accessed pieces on the Falun Gong networks. Falun Gong members
have also circulated videos on selected current-affairs topics. One such video, for ex-
ample, critiques Chinese foreign policy and, again, reveals Falun Gong’s contradictory
affinity with the modern state form. This video claimed that Jiang Zemin made
tremendous territorial concessions to Russia over disputed lands behind the back of the
Chinese people in undisclosed bilateral agreements between the two countries.

Falun Gong members have also published various newspapers in an effort to carry
their “truth clarification” campaign to the general public in a more accessible form. In
Canada, for example, the first Chinese-language Falun Gong tabloid was published in
Montreal in October 1999. Members in Toronto, Ottawa, and Vancouver quickly fol-
lowed suit, putting out local papers in Chinese, English, and French. These papers are
either print versions of webzines on the Minghui Net or irregular newsprint versions
of various Falun Gong fliers and brochures. Regardless, the bulk of their content is
downloaded from various Falun Gong websites.

The emergence of New York-based Epoch Times in August 2000 marked a signif-
icant development in Falun Gong-related media. The Epoch Times website
(www.epochtimes.com) and the Epoch Times group of newspapers have grown into
one of the largest Chinese-language news websites and newspaper groups outside
China in the past two years, with local editions in more than thirty U.S. states,
Canada, Australia, New Zealand, Japan, Indonesia, Taiwan, Hong Kong, and major
Western European countries. Localized versions of Epoch Times, a free weekly newspa-
per drawing upon content from the Epoch Times website, are distributed worldwide
and claimed a weekly circulation of 400,000 to 500,000 copies in August 2002
(“About Epoch Times,” July 26, 2002). While mainstream newspapers typically treat
Web versions as an extension of the already-existing print version, the Epoch Times
website serves as the master for all its worldwide print papers. All a local “franchise”
needs to do is choose content from the website and add local material. On August 12,
2002, Epoch Times launched its first daily in Washington, D.C.

Although Epoch Times displays an indisputable ideological and organizational
affinity with Falun Gong, and an editor of an earlier Canadian version of the paper has
confirmed that it is both produced and distributed by Falun Gong members or indi-
viduals sympathetic with Falun Gong, the Epoch Times tries to present itself as a “pub-
lic interest—oriented comprehensive medium” that is “independent of any political and
business groups, free of any country government and regional interests, and objectively
and fairly reports facts and truth” (“Epoch Times Publishes,” August 12, 2002). In



LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <417 E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 219

contrast to specialized Falun Gong media, the Epoch Times presents itself as a compre-
hensive journalistic outlet with news, current affairs, and entertainment content.
Notwithstanding its claims of objectivity, Epoch Times concentrates heavily on negative
news of the Chinese government and sympathetic special pages about Falun Gong.
Thus Epoch Times represents a major step in the evolution of Falun Gong-related al-
ternative media. Instead of focusing on promoting Li’s doctrines or the narrow objec-
tive of “truth clarification,” this paper can be seen as a more Gramscian public organ,
articulating the Falun Gong perspective on a wide range of issues. Indeed, through
Epoch Times, one can discern how Falun Gong is building a de facto media alliance
with China’s democracy movements in exile, as demonstrated by its frequent printing
of articles by prominent overseas Chinese critics of the Chinese government.

The Discursive Strategies of Falun Gong Media

As both a networked structure that is constituted by dispersed nodes united under one
leader with a common belief system, Falun Gong’s media activism displays tremendous
efficiency and flexibility. It combines both centralized command and grassroots initia-
tives. It takes advantage of both Internet-based virtual communication and on-
the-ground mobilization. The fact that the community is both virtual and real, both
transnational and local, with fixed group-exercise times and locations, makes it ex-
tremely resilient and effective. Just as each individual can download material from
Falun Gong’s websites, so they can contribute to Falun Gong’s ever-expanding muldi-
media production and its collective knowledge of media production, distribution, and
subversion. This mixture of the Internet and other media forms, regular group-exercise
sessions, annual international and regional experience-sharing conferences, and mobi-
lization of individual members as foot soldiers of media activism makes Falun Gong
an unprecedented force in contesting and subverting Chinese state media power. De-
spite the Chinese government’s relentless campaign of suppression—from jamming
Falun Dafa World Radio to banning, blocking, and hacking Falun Gong websites and
arresting any individual caught displaying Falun Gong signs or distributing leaflets—
the movements massive media activism is growing in scope, sophistication, and inten-
sity. The resulting onslaught of Falun Gong material has been overwhelming. Every
public space—from cyberspace to Tiananmen Square to the local shopping center and
street corner, not to mention China’s media system—has become a site of struggle for
representation. By late September 2002, Falun Gong had repeatedly hacked not only
into China’s cable television networks in various cities but also into the Sinosat state
satellite, disrupting CCTV programming and many other provincial television chan-
nels, and into Sina, China’s most popular commercial website. Never before has there
been so sustained, pervasive, and costly a challenge against a dominant media regime.
Hundreds of activists have been arrested and jailed for distributing Falun Gong litera-
ture inside China and for media hacking.

Falun Gong media material shares a number of common discursive strategies. First
and foremost is its aforementioned “truth” claim. Falun Gong media conflate two levels



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <«<4v E 3

220  YUEZHI ZHAO

of truth: the truth of Falun Gong—that is, Falun Gong’s worldview as absolute truth—
and the truth about Falun Gong, particularly its benign nature and the Chinese govern-
ment’s prosecution of Falun Gong. Since Falun Gong does not make any distinction be-
tween “facts” and “values,” the statement that “Falun Gong Is Good” is, from this
perspective, as true as the fact that so and so has been beaten by the police. This, against
a background of the Chinese state’s brutal prosecution and graphic images of police bru-
tality, gives Falun Gong’s “truth clarification” campaign an extraordinary moral power.

Second, Falun Gong material makes extensive use of personal testimonies. These in-
clude endless personal testimonies of Falun Gong’s magic powers and the Chinese gov-
ernment’s persecutions. Since Falun Gongs truth is beyond the normal logic of rational
argumentation, aside from Li Hongzhi’s original insights, individual experience of Falun
Gong’s physical and spiritual powers becomes the predominant mode of Falun Gong’s
truth telling. This general approach is extended to its exposure of Chinese government
prosecution, through both first-person and, more often, third-person accounts.

Third, Falun Gong makes every effort to gain legitimacy from established author-
ities of all kinds. Countless statements of endorsements by foreign governments and
political and civic leaders, sympathetic news reports by the international media, even
positive news reports by Chinese media before the 1999 crackdown, are frequently
cited as evidence of its legitimacy.

Fourth, Falun Gong makes extensive, though highly selective, use of associations
and historical analogies. While it shuns any comparison to popular religious move-
ments, such as the historical White Lotus movement in China and the contemporary
struggle for religious freedom by China’s underground Catholic church (Madsen,
1998), Falun Gong fosters its image as a victim by drawing comparisons between its
members and those who underwent the Cultural Revolution, the 1989 state repression
in China, and even the Holocaust.

Fifth, while Falun Gong has been careful not to foreground its leader, Li Hongzhi, it
has been relentless in demonizing and attacking Chinese leader Jiang Zemin, insisting that
its opposition is directed against him and his operatives, not against the Chinese state or
the Chinese Communist Party. In fact, Falun Gong plays into discourses of Chinese na-
tionalism, presenting itself as patriotic (implicitly distinguishing itself from the Dala
Lama’s Tibetan independence movement) and painting a picture of Jiang Zemin as a trai-
tor (but only in terms of the regime’s relationship with Russia, not the United States).

Finally, like many other media discourses associated with social movements, Falun
Gong’s media approach is one of activism. Notwithstanding Epoch Times's lip service
to objectivity, Falun Gong makes no pretense to be objective in the conventional sense.
As an editor of the Canadian edition of Epoch Times said in an interview, his paper
combines news and commentary, interpreting the world through a specific perspective.
For example, in Falun Gong’s view, a natural disaster is always a sign of punishment
for human evil. Almost all natural disasters in China in the past few years have been
reported within this framework.

Though Falun Gong is the antithesis of the Chinese state, and its media structure
differs from the Chinese state’s traditional structure, there are considerable structural
and discursive similarities between the two symbolic systems. Like the Party, Falun
Gong maintains a “correct” ideological center and permits neither alternative nor neg-



LT

vo~4100 Lll

L0

2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <<l E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 221

ative interpretations of its doctrines. Minghui Net, for example, has apologized for fail-
ing to be vigilant in its censorship function after posting “articles with gravely mistaken
views” (“Statement of Clarification,” 2000). Similarly, although Falun Gong has cor-
rectly pointed out that the Chinese media use Cultural Revolution language in their
propaganda campaign against the movement, Falun Gong’s discourse is also not free of
the symbolic violence typical of the Chinese official discourse (He, 1999: 24). Minghui
editorials, for example, have a discursive style resembling those in the Peoples Daily.

Conclusion

The massive spread of Falun Gong and its sustained global media activism is no doubt
the most dramatic episode in the contestation over media power in the Chinese-
language symbolic universe. The fastest and most spectacular program of moderniza-
tion involving the world’s largest population over the past two decades has produced
an unprecedented, if contradictory, backlash against modernity. In short, one of the
most tightly controlled modern media systems in the world has bred one of the most
powerful counter-ideological and -communication networks. Compared with the
1989 prodemocracy discourse, Falun Gong’s challenge against the Chinese media sys-
tem and state power is more profound in its substance, more widespread in its socie-
tal reach, more globalized in its structure, and more sustained and militant in its ef-
forts. Whereas the challenge against the dominant media system from intellectuals and
students in 1989 was predominantly an ideological contestation from within a mod-
ernist paradigm (between authoritarian and liberal democratic versions of capitalistic
modernity and between capitalistic and socialistic modernity), Falun Gong challenges
the dominant meaning system both from without and within. What is most remark-
able about this challenge is Falun Gong members’ insistence on the public and col-
lective nature of their practices, their imperative to gain positive representation, their
refusal to privatize their dissent, and their willingness to fight for their beliefs at any
cost. The Chinese Communist Party once glorified its martyrs for sacrificing their lives
for their beliefs; Falun Gong’s list of martyrs who refuse to denounce their beliefs to
the Chinese Communist Party grows by the day. And yet, though Falun Gong is un-
questionably symptomatic of the malaise of Chinese modernity, and though it won
the hearts and minds of many followers, its ideological closure and single-mindedness
are fundamentally incompatible with any notion of democratic discourse. The fact
that Falun Gong is the target of a repressive Chinese state should not lead to knee-jerk
reactions about the inherently progressive nature of the movement. As Félix Guattari
commented in the context of mass subjective revolutions elsewhere in the world,
“large movements of subjectivation don’t necessarily develop in the direction of eman-
cipation” and emancipatory aspirations are often intermingled with “retrogressive,
conservative, and even fascist, drives of a nationalistic, ethnic, and religious nature”
(1995: 2). There are Chinese who genuinely believe that Falun Gong is a problematic
belief system and who were critical of many forms of qigong, including Falun Gong,
long before the Chinese state singled it out (Rosenthal, 1999). These individuals are



LT

vo~4100 Lll

L0 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <444 E 3

222 YUEZHI ZHAO

entitled to their views in the Chinese media without harassment. Given Falun Gong’s
insistence on “positive propaganda” and the impossibility of debating and settling with
it, the issue of whether freedom of the press in the context of a liberal media regime
is “the only way out” (Zhang, 2002) and satisfactory to Falun Gong’s representational
demands remains an open question.

Although Falun Gong’s accelerated media activism continues to test the limits of
media control in China, the sustainability of this movement is by no means guaran-
teed. Despite both the Chinese state’s inability to process the demands of Falun Gong
and the existence of a Chinese “media culture” (Couldry, 2000) that fosters “opposi-
tional reading”(Hall, 1980) of official propaganda, the Chinese state remains power-
ful, with a core constituency that identifies with its modernist and capitalistic reform
program. Indeed, despite widespread reluctance and cynicism, many Chinese are either
apathetic to Falun Gong or complicit with the Chinese state. Outside China, Falun
Gong has won considerable global sympathy, but this is conditional upon a number of
factors. Given the global political-economic elite’s vested interest in achieving further
economic integration with China and the global media conglomerates” own interest in
reaching Chinese consumers, it is unlikely that foreign governments and the global
media will go beyond sympathetic promulgations and the occasional media story to se-
riously pressure the Chinese government to legitimate Falun Gong inside China. Nor
is Falun Gong as a belief system compatible with dominant Western religious and sec-
ular discourses. The escalation of Falun Gong’s media tactics is a sign of both deter-
mination and exasperation. Whatever the fate of Falun Gong’s militant media ac-
tivism, its implications are profound both inside and outside China.

Notes

1. Falun Gong claimed that a government survey had reported 70—100 million practitioners
in China by the end of 1998. The Chinese government, upon the banning of the movement in
1999, claimed only 2 million Falun Gong members.

2. A number of interviews were conducted with Falun Gong activists in Canada between
April and August 2002. I have withheld the names of these interviewees.

References

“About Epoch Times” (2002, July 26). Available online at www.epochtimes.com/gb/2/7/26/
n207400.htm. Last accessed on 27 March 2003.

Castells, M. (1997). The Power of Identity. Malden, Mass.: Blackwell Publishers.

Couldry, N. (2000). The Place of Media Power: Pilgrims and Witnesses of the Media Age. London:
Routledge.

Deleuze, G. and Guattari, E (1987). A Thousand Plateaus. Minneapolis: University of Min-
nesota Press.

“Epoch Times Publishes First Daily in Washington, D.C.” (2002, August 12).Available online
at www.epochtimes.com/gb/2/8/12/n208011.htm. Last accessed on 27 March 2003.



4T UO~TL10DO LIl 1O 2/ 4L0/UD /.00 Al rFaytc <«<4o E 3

FALUN GONG AND THE STRUGGLE OVER MEANING 223

“Falun Dafa and the Internet: A Marriage Made in the Web Heaven” (1999, July). Virtual China
30. Available online at www.virtualchina.com/infotech/perspectives/perspective-)073099.
heml.Last accessed on 22 May 2002.

Falun Dafa Information Center (2002, May 9). “China’s State-Run Airwaves: The New Tianan-
men Square.” Available online at www.fanluninfo.net/DisplayAnArticle.asp?ID=5632. Last
accessed on 22 May 2002.

Falun Dafa Inforation Center (2002, May 17). “China’s Propaganda Minister, Politburo Mem-
ber, Deputy Chief of ‘6-10” Office Served with U.S. Class-Action Lawsuit for Persecution of
Falun Gong.” Available online at www.faluninfo.net.DisplayAnArtic;le.asp?ID=5654. Last
accessed on 27 March 2003.

“Falun Gong Created Incidents to Disrupt Stability, Attacked Governments and Coerced Me-
dia (1999, August 5). Press Digest 1.

Guattari, E (1995). Chaosmosis: An Ethico-Aesthetic Paradigm. Bloomington: Indiana University
Press.

Hall, S. (1980). “Encoding/Decoding,” in S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, and P. Willis (eds.),
Culture, Media Language. London: Unwin Hyman.

He, Q. L. (1999). “Identity Crisis in Contemporary Chinese Society: Revelations of the Falun
Gong Incident,” Contemporary China Research 3:16-25.

Lee, C.C. (2000). Power, Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control
in Cultural China. Evanston, Ill.: Northwestern University Press.

Liu, B. Y. (2000). “Unprecedented Courage in the Face of Cultural-RevolutionStyle Persecu-
tion,” in D. Schechter (ed.), Falun Gongs Challenge to China, pp. 177-180. New York:
Akashic Books.

Madsen, R. (1998). Chinas Catholics: Tragedy and Hope in an Emerging Civil Society. Berkeley:
University of California Press.

(2000). “Understanding Falun Gong,” Current History (September): 243-247.

Rosenthal, E. (1999, November 20). “A Star Turn for China’s Cult Buster,” New York Times (In-
ternet edition). Last accessed on 20 November 1999.

Schechter, D. (2000). Falun Gongs Challenge to China: Spiritual Practice or “Evil Cult”? New
York: Akashic Books. Available online at http://inghui.ca/mh/articles/2000/7/16/6002.html.
Last accessed on 27 March 2003.

“Statement of Clarification by the Editorial Department” (2000, July 15). Minghui Net.

““The April 25 Event’ Was Not an Incident” (2001, April 28). The World Journal, p. B11.

“The Political Objectives of More Than 300 Incidences of Attack” (1999, August 5). Peoples
Daily (Overseas Edition), p. 1.

“Three Major Cases of Illegal Falun Gong Publications Uncovered” (1999, October 22). Peo-
plés Daily, p. 1.

Zhang, W. G. (2002, July 12). “Outside Opinion: Freedom of the Press Is the Only Way Out,”
Minghui net. Available online at http://search.inghui.org/mh/articles/2002/7/12/33221.heml.
Last accessed on 26 August 2002.

Zhao, Y. Z. (1998). Media, Market and Democracy in China: Between the Party Line and the Bot-
tom Line. Urbana: University of Illinois Press.

—— (2000). “From Commercialization to Conglomeration: The Transformation of the Chi-
nese Press within the Orbit of the Party State,” Journal of Communication 50(2): 3-26.

(2001). “Media and Elusive Democracy in China,” Javnost/the Public, 8(2): 21-44.




4T UO~TL10DO LIl 1O 2/ 4L0/UD /.00 Al rFayc <<4%



