Fall 2017 - FREN 344 D100

Survey of French Literature after 1789 (3)

Class Number: 2148

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 5 – Dec 4, 2017: Tue, 10:30–11:20 a.m.
    Burnaby

    Sep 5 – Dec 4, 2017: Thu, 9:30–11:20 a.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 245 or 230 or 240.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An introduction to the history of French literature from the late eighteenth century to the late twentieth century.

COURSE DETAILS:

Le roman commence à faire partie de la littérature « sérieuse » dès le début du 19ème siècle. Durant ce siècle, différents types de roman apparaissent et les romanciers de cette époque ont un grand succès et restent jusqu’à aujourd’hui des modèles à suivre pour les écrivains. Ce cours vous permettra de connaître l’évolution du roman au XIXe siècle, à travers la lecture et l’analyse de certains romans emblématiques de l’époque et de quelques exemples de genres annexes : le conte et la nouvelle. Flaubert, Hugo, Maupassant, George Sand, Stendhal, Balzac ou Zola, tous nous donnent une image de la femme de toutes les classes sociales au XIXe Siècle, dans ce cours nous essayerons de découvrir la place et le rôle de la femme au miroir du roman.  Le cours s'attarde sur trois éléments en particulier : la lecture et la connaissance des romans du 19ème siècle, la pratique des techniques de l'analyse littéraire et l'amélioration de la performance en langue écrite.

Grading

  • Composition finale 30%
  • Composition en classe 20%
  • Fiches de lecture et de vocabulaire 10%
  • Activités en classe et présentation orale 20%
  • Plan pour la composition et bibliographie 10%
  • Participation 10%

Materials

MATERIALS + SUPPLIES:

Textes distribués sur Canvas (auxquels pourront s’ajouter d’autres lectures) :  

Gustave Flaubert, Madame Bovary,1857
Gustave Flaubert, Trois contes,1877
Guy de Maupassant, La Vie, 1883  

◊◊◊Tous les textes pour ce cours sont disponibles au format PDF sur Canvas. Lors de chaque séance, vous devez apporter le texte du jour avec vous, soit sur l’écran d’un ordinateur portable ou d’un autre appareil, soit sur papier si vous préférez imprimer les documents.◊◊◊

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://students.sfu.ca/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS