Spring 2018 - FREN 476 D100

Interdisciplinary Approaches in French Literature (3)

L’écriture spirituelle au 17e siècle

Class Number: 1148

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 3 – Apr 10, 2018: Tue, 10:30–11:20 a.m.
    Burnaby

    Jan 3 – Apr 10, 2018: Thu, 9:30–11:20 a.m.
    Burnaby

  • Instructor:

    Somayeh Kamranian
    skamrani@sfu.ca
    778-782-9870
    Office: WMC 1638
  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A study of French and Francophone literature from an interdisciplinary point of view. Topics will vary to include different disciplines: history, cultural studies, gender studies or the study of the relationships between literature and other arts.

COURSE DETAILS:

Aux moments de crise, une culture s’interroge souvent sur le rapport entre la vie intérieure de l’homme et son monde. En France, la fin des guerres de Religion et la mise en œuvre de la Contre-Réforme représentent un tel moment, suscitant une intense créativité religieuse chez les Catholiques français. Leur production littéraire influence tous les domaines de la culture, depuis l’activité politique jusqu’aux Beaux-arts et la science. L’étude des œuvres mystiques et spirituels de ce grand siècle de la spiritualité française nous aidera donc à mieux connaître différents aspects de l’identité de l’homme du XVIIe siècle.  
En nous appuyant sur le texte comme un lien entre l’auteur et son public, plusieurs questions animeront notre enquête. Quand la vie intérieure des auteurs de notre corpus se déroule sur la page, quelle sorte d’identité s’est créée ? Comment ces écrivains décrivent-ils leur monde et leur vie extérieure ? Par quelles techniques littéraires mettent-ils leurs idées en action ?  
À partir de la lecture des Pensées de Blaise Pascal et des textes de Madame Guyon, René Descartes, et Jean de Saint-Samson, nous essayerons de mieux connaître les éléments des mondes intérieurs et extérieurs de ces mystiques. Nous chercherons à identifier les traces des pratiques culturelles et religieuses de leur temps, de déchiffrer leur présentation de soi, et de percevoir les signes de leur expérience spirituelle.    

Grading

  • Communication finale individuelle (5-7 pages)• (Partie écrite – 25%) • (Partie orale – 15%) 40%
  • Préparation de la communication finale •(Travail préparatoire – 5%) • (Bibliographie annotée – 10%) 15%
  • Analyse de documents en groupe (4 pages) 20%
  • Présentation orale en groupe 15%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

Pascal, Blaise, Les Pensées, LGF
ISBN: 9782253160694

Les autres textes pour ce cours seront disponibles en format PDF sur Canvas.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://students.sfu.ca/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS