Spring 2018 - HIST 214 F100

Quebec Society, Culture, and Politics (3)

Class Number: 3295

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 3 – Apr 10, 2018: Mon, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Apr 18, 2018
    Wed, 8:30–11:30 a.m.
    Burnaby

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Covers Quebec history from the French regime to the recent past, focusing on the evolution of cultural identity, on the nationalist movement, and on the long-standing tension between tradition and modernity. Students who have credit for HIST 328 may not take HIST 214 for further credit. Breadth-Humanities.

COURSE DETAILS:

Ce cours abordera les contours de l’histoire du Québec depuis la création d’une colonie française au 17e siècle jusqu’aux tensions et solidarités qui définissent l’époque actuelle, en mettant l’accent sur les thèmes de l’identité et de la culture.  Nous discuterons des principaux développements politiques, économiques, sociaux et institutionnels ayant façonné le Québec, mais en nous attardant avant tout aux expériences de celles et ceux qui ont peuplé son territoire et construit son identité. 

NB. Cette description est fournie à titre indicatif et le contenu du cours pourra différer.  Une version définitive du syllabus sera distribuée au premier cours.    

Grading

  • Participation en classe et présentations 10%
  • Analyse média 20%
  • Travail de recherche (en étapes) 45%
  • Examen final 25%

Materials

REQUIRED READING:

Peter Gossage et J.I. Little, Une histoire du Québec : Entre tradition et modernité (Montréal : Hurtubise, 2015)

Des lectures hebdomadaires seront distribuées via le système Canvas.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://students.sfu.ca/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS