Fall 2019 - FREN 330 D100

Francophone World (3)

Class Number: 1844

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 3 – Dec 2, 2019: Wed, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 222 or permission of instructor.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A multidisciplinary analysis of socio-cultural aspects of French speaking countries, involving written work and oral participation. Breadth-Humanities.

COURSE DETAILS:

Ce cours propose une exploration des diverses situations du français dans le monde à travers des documentaires et la lecture d’études sociologiques, historiques et linguistiques. À travers cette exploration nous réfléchirons sur la définition contrastée, selon les pays, de la catégorie francophone. Nous nous intéresserons aux dynamiques institutionnelles de la Francophonie en montrant comment le projet francophone est né à la fin des années 1950, à un tournant des histoires nationales de plusieurs pays engagés dans cette entreprise. Notre découverte se fera à partir d’une présentation historique de l’expansion du français à travers le monde. Nous aborderons plus en détails les spécificités de quelques pays, notamment africains sub-sahariens. Nous nous intéresserons aussi aux discours des francophones eux-mêmes, qui, comme nous le verrons, varient en fonctions des histoires nationales dans lesquelles le français a émergé historiquement. Une participation active des étudiant-e-s est requise à travers des présentations individuelles et de groupe. La classe donne une large part aux discussions sur les textes du syllabus dans le but de stimuler la pensée critique de l’étudiant-e.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

À la fin du semestre, l’étudiant-e aura :

  • Une meilleure compréhension des dynamiques linguistiques et identitaires au sein des espaces francophones.
  • Une connaissance plus complète des enjeux sociopolitiques de la francophonie.

Grading

  • TBA

Materials

REQUIRED READING:

TBA

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS