Fall 2019 - FREN 416 D100

Acquisition of French as a Second Language (3)

Class Number: 2592

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    We 1:30 PM – 2:20 PM
    AQ 5039, Burnaby

    Fr 12:30 PM – 2:20 PM
    AQ 5039, Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Dec 13, 2019
    8:30 AM – 11:30 AM
    Location: TBA

  • Prerequisites:

    FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Examines cognitive, linguistic and social processes involved in the acquisition of a second language, with a focus on the acquisition of French, especially as an official language and in a minority language context.

COURSE DETAILS:

  • Y a-t-il des différences entre l’apprentissage d’une langue seconde (L2) et d’une langue maternelle (L1) ?
  • Est-ce que les deux langues s’influencent ?
  • Est-ce qu’il vaut mieux être jeune pour apprendre une L2?
  • Qu’est-ce que l’interlangue ?
  • Que veut dire être bilingue ?
  • Quelles sont les meilleures stratégies d’apprentissage ?
  • Quelles sont les différences entre les apprenants ?
  • Comment le français est-il appris ?
  • Quel français devrions-nous acquérir ?  

      En offrant un survol du processus d’acquisition d’une L2 en général, et tout particulièrement de l’acquisition du français langue seconde au Canada, ce cours vous permettra de trouver des éléments de réponse aux questions ci-dessus.

      Durant ce cours, l’étudiant développera aussi un projet de recherche en équipe afin de tester un des aspects de l’acquisition d’une L2 non exploré en cours. Chaque équipe testera aussi son projet avec les étudiants de la classe.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Les objectifs de ce cours sont :

  • D’acquérir une compréhension générale du processus linguistique d’acquisition d’une L2 en général, et tout particulièrement du français L2;
  • D’acquérir une compréhension globale des facteurs qui influencent l’acquisition d’une L2;
  • De comprendre les similarités et les différences entre l’acquisition d’une L1 et celle d’une L2, tout particulièrement du français L2 au Canada;
  • D’acquérir une connaissance des principaux résultats de la recherche dans le domaine, tout particulièrement en ce qui concerne le français;
  • De se familiariser avec certaines étudies du français L2 (morphologie, syntaxe, phonologie); 
  • D’utiliser votre propre expérience d’acquisition d’une L2 et/ou étrangère de manière analytique et critique et la situer par rapport à ces études.

Grading

  • Evaluation 1 25%
  • Travaux practiques (X2) 30%
  • Evaluation 2 45%

Materials

REQUIRED READING:

Gass, S., Behney, J. et L. Plonsky (2013). Second Language Acquisition: an Introductory Course. 4th edition, Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.

Des références supplémentaires seront mises à votre disposition sur Canvas.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS