Fall 2019 - FREN 440 D100

Topics in French Genre Studies (3)

Le roman au féminin

Class Number: 1862

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Th 2:30 PM – 5:20 PM
    AQ 5038, Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Dec 14, 2019
    3:30 PM – 6:30 PM
    Location: TBA

  • Instructor:

    Christina Brassard
  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Advanced study of selected works belonging to a literary genre (novel, theatre, poetry, etc). May be organized by author, period, movement, theme or approach. Students with credit for FREN 472, 474 or 475 must seek permission of the Department to take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

        
   
Le roman est un genre littéraire éclectique propice à la critique sociale. Le cours Le roman au féminin est une étude avancée sur le genre romanesque et s’organise autour de la thématique du féminin. Dans le cadre du cours, nous verrons différents procédés littéraires déployés par des écrivaines dans la période contemporaine afin d’acquérir une place de choix dans le genre romanesque : de l’ironie au réalisme magique en passant par l’écriture migrante, leurs démarches sont nombreuses. Tout en nous référant à diverses études théoriques, nous approfondirons l’écriture de trois romancières (Nelly Arcan, Kim Thúy et Ying Chen) et nous regarderons les moyens littéraires qu’elles utilisent pour élaborer une critique féministe. La première partie du cours sera organisée autour du roman Folle de Nelly Arcan. Nous analyserons, entre autres, l’ironie, l’humour noir et la récupération d’injures faites aux femmes. Lors de la seconde partie du cours, nous nous consacrerons au roman Mãn de Kim Thúy et nous parlerons de l’écriture migrante, de l’intertextualité et de bien d’autres éléments propres à l’auteure. La dernière partie du cours se centrera sur le roman Espèces de Ying Chen. Nous tenterons de comprendre le réalisme magique au féminin et la signification de la figure de la chatte dans le roman.  

Grading

  • Tests de lecture (X 3) 45%
  • Dissertation littĂ©raire 45%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

Arcan, Nelly. Folle. Paris : Seuil, 2004. 
ISBN: 9782020837903

Chen, Ying. Espèces. Montréal : Boréal, 2010. 
ISBN: 9782764620373

Thúy, Kim. Mãn. Montréal : Libre expression, 2013. 
ISBN: 9782897220389

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS