Spring 2019 - FREN 444 D100

Topics in Contemporary Literature in French (3)

Affect/Performance

Class Number: 2242

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 3 – Apr 8, 2019: Fri, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Advanced study of selected works written from the late twentieth century to the present. May be organized by author, theme or approach. Students with credit for FREN 475 need departmental authorization to take this course for credit.

COURSE DETAILS:

Est-il possible d’échapper aux normes, au contrôle, à la surveillance, à la discipline et à la régulation des rapports de pouvoir qui gèrent et qui administrent la vie des êtres humains dans nos sociétés ? S’il n’est pas tout à fait possible de se libérer du système biopolitique de la société disciplinaire, il est toutefois concevable d’envisager des points de résistance. Dans ce cours, nous partirons donc de l’hypothèse que c’est au niveau de l’affect, c’est-à-dire des actions et des réactions affectives élémentaires, que se trouve un potentiel pour résister à la normalisation, à la discipline et à la régulation. Les affects provoquent des performances sociales qui, par leur imperfection ou même leur échec à reproduire les normes, déstabilisent et déséquilibrent les relations de pouvoir. Un exemple de la résistance affective ­- et des performances sociales qui en découlent - se trouve dans la grande diversité sexuelle des êtres humains. Comme nous pouvons le constater, l’imposition simpliste et réductrice du système patriarcal, hétéronormatif et binaire du genre n’arrive pas à faire disparaître la diversité des identités et des expressions de genre ainsi que la diversité des pratiques sexuelles. En partant de ce constat, nous analyserons l’interaction entre l’affect, les performances sociales et la sexualité dans une série d’œuvres littéraires et cinématographiques qui remettent en question la normalisation des êtres humains par les mécanismes de contrôle du biopouvoir.

Grading

  • Dissertation en classe 30%
  • Présentation d'équipe 20%
  • Travail final 50%

Materials

REQUIRED READING:

Arcan, Nelly. Folle. Paris : Seuil, 2005. 
ISBN: 9782020837903

Bouraoui, Nina. Garçon manqué. Paris : Stock, 2000. 
ISBN: 2-253-15254-4

Guibert, Hervé. À l’ami qui ne m’a pas sauvé la vie. Paris : Gallimard, 1990.  
ISBN: 2-07-038503-5

Koltès, Bernard-Marie. Dans la solitude des champs de coton. Paris : Éditions de Minuit, 1986. 
ISBN: 2-7073-1103-0

RECOMMENDED READING:

Gagnon, Anne, Huguette Maisonneuve et Carl Perrreault, Guide des procédés d’écriture, Saint-Laurent : ERPI, 2007. 
ISBN: 9782761324304

 Lecavalier, Jacques. L’express grammatical : révision et correction de textes. Saint-Laurent : ERPI, 2006. 
ISBN: 2761319362

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS