Summer 2019 - EDUC 481 F100

Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (4)

Class Number: 4189

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 6 – Aug 2, 2019: Thu, 8:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 (French Immersion) or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Focuses on research and theories of language learning in bilingual programs and minority contexts, pedagogical approaches and curricula for teaching in French Immersion programs and Francophone elementary and secondary schools. Instruction given in French. Students with credit for EDUC 481W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

NOTE: This course is taught in French.

---

Ce cours vise à poser des repères sociohistoriques, théoriques et pédagogiques de l’enseignement en français dans les programmes d’immersion et dans le programme francophone à l’élémentaire, par le biais de l’examen de la littérature et des programmes d’études de la C.B. Les étudiants exploreront le contexte sociohistorique d’émergence de ces programmes en plus d’examiner les recherches récentes dans le domaine, ce qui leur permettra de s’initier aux caractéristiques de l’enseignement immersif et du programme francophone. Ils étudieront les particularités et les défis de l’enseignement en contexte francophone minoritaire en plus de se familiariser avec des ouvrages littéraires récents pouvant être enseignés en salle de classe. Les étudiants poseront une réflexion critique sur leurs propres pratiques d’enseignement et développeront des stratégies pédagogiques appropriées à ces différents contextes.

Note: For Summer 2019, EDUC 481(Elementary) is a combined section class with EDUC 480 (Designs for Learning: French as a Second Language (Elementary)).

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

  • Comprendre le contexte socio-historique de l'immersion et du programme francophone;
  • Connaître les différents types de programmes d’immersion;
  • Se familiariser avec les recherches en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Se familiariser avec la méthodologie de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Être en mesure de faire des liens explicites entre pratique, théorie et curriculum.

Grading

  • Évaluation de documents authentiques 20%
  • Séquence d’enseignement en lecture/écriture (partenaire) 30%
  • Plan de leçon avec intégration langue et contenu 20%
  • Séquence d’enseignement (partenaire) 30%

NOTES:

*Il est possible que ces tâches soient modifiées. La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première session de cours.

A NOTER : IL N’Y A PAS DEXAMEN FINAL DANS CE COURS

Materials

REQUIRED READING:

Lyster, R. (2016). Vers une approche intégrée en immersion. Montréal: Éditions CEC-ACPI.
ISBN: 9782761789011

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS