Fall 2020 - EDUC 834 G031

Multilingualism, Language Acquisition, and Language Learning in the School Context (5)

Class Number: 7776

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Location: TBA

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A critical examination of key aspects of bi- and multilingualism from the double perspectives of sociolinguistics and language education. Current issues and theoretical developments in the study of multilingualism, identity, and language teaching provide a solid foundation to understand second and third language acquisition and literacy development in bilingual settings, including new perspectives on plurilingualism in language planning in education. The language of instruction will be French.

COURSE DETAILS:

DESCRIPTION
Le cours sera l’occasion de réfléchir de manière critique à certaines catégorisations circulantes, comme celles de langue, de dialecte, de langue maternelle ou de bilinguisme, et de se familiariser avec de nouveaux concepts comme celui de compétence  plurilingue et pluriculturelle.
Plusieurs questions-clefs tisseront la réflexion:
Comment se construit le développement plurilingue des individus, en famille et à l’école ? Comment l’école, lieu privilégié du contact de la pluralité des langues et des cultures des élèves, gère-t-elle cette diversité ? Comment peut-elle accueillir, faire découvrir et construire le plurilinguisme comme un atout d’apprentissage et un objectif éducatif, pour tous ?  

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

OBJECTIFS DU COURS
Le cours vise à encourager une réflexion sur le plurilinguisme dans une visée d’intervention éducative et de formation des enseignants confrontés à la pluralité linguistique et culturelle dans leur salle de classe. Il vise ainsi à développer les connaissances sur:
a) les contacts de langues dans les sociétés contemporaines,
b) le développement du bi-/plurilinguisme des individus dans ces situations de contacts et
c) les options de l’école dans la prise en compte, la valorisation et le développement de compétences en plusieurs langues chez les apprenants.  

OBJECTIFS D’APPRENTISSAGE

  1. connaissent mieux la réalité du multilinguisme au Canada et dans le monde, soient curieux de cette réalité et mieux à même de l’analyser dans tout environnement scolaire et social;
  2. comprennent les enjeux sociaux (citoyenneté, cohésion sociale) et scolaires liés à la pluralité des langues ainsi que les responsabilités de l’école en la matière, y compris pour la prise en compte et la valorisation des répertoires des élèves et de leurs parents (selon une exigence d’« éthique » et de « responsabilité », ainsi que la coopération souhaitée avec les parents);
  3. considèrent le plurilinguisme de tout élève comme une ressource à la fois pour le développement de cet élève et pour l’apprentissage (du français, des langues et des disciplines);
  4. conçoivent leur plurilinguisme propre et celui des élèves comme une compétence globale et en constante évolution, dans laquelle les variétés linguistiques sont en interaction;
  5. connaissent les modèles théoriques de la recherche sur le plurilinguisme en famille et à l’école;
  6. connaissent les approches didactiques et certains matériaux disponibles pour la formation au plurilinguisme.

Grading

  • Exposé professionnel 25%
  • Travail de terrain et exposé scientifique 25%
  • Travail écrit 50%

NOTES:

Note: une participation active aux travaux et discussions est attendue. Se référer aux Critères d’évaluation et Conseils académiques qui seront présentés en ligne.

Materials

REQUIRED READING:

Deprez, C. (1999). Les enfants bilingues : langues et familles, Collection Crédif-Essais, Didier, Paris. 
ISBN: 2-278-04483-4

Moore, D. (2006). Plurilinguismes et école, Coll. LAL, Didier, Paris.
ISBN: 978-2-278-06078-8

RECOMMENDED READING:

BEACCO, J.CL., BYRAM, M. CAVALLI, M., COSTE, D., CUENAT EGLI, M. GOULLIER, F. & PANTHIER, J. (2016). Guide for the Development and Implementation of Plurilingual and Intercultural Education. Strasbourg: Council of Europe. https://rm.coe.int/16806ae621

Lüdi, G. & Py, B. (2003). Etre bilingue, Peter Lang, Berne. 
ISBN: 3-03-910096-3

Grosjean, F. (2010). Bilingual. Life and Reality, Cambridge, Harvard University Press. 
ISBN: 978-0674066137

Grosjean, F. (2008). Studying Bilinguals, Oxford, Oxford University Press. 
ISBN: 9780199281299

Différents articles académiques traitant du plurilinguisme d’un point de vue sociolinguistique et didactique, des bibliographies complémentaires, des sitographies seront proposés au fur et à mesure du cours.  

Graduate Studies Notes:

Important dates and deadlines for graduate students are found here: http://www.sfu.ca/dean-gradstudies/current/important_dates/guidelines.html. The deadline to drop a course with a 100% refund is the end of week 2. The deadline to drop with no notation on your transcript is the end of week 3.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN FALL 2020

Teaching at SFU in fall 2020 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).