Spring 2020 - FREN 345 D100

Survey of French Literature from 1600 to 1789 (3)

Class Number: 1910

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 6 – Apr 9, 2020: Mon, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Apr 23, 2020
    Thu, 12:00–3:00 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 301W; FREN 245, 230, or 240.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A survey of works, themes, or movements in French literature of the 17th and 18th centuries.

COURSE DETAILS:

Dans le cadre du cours Introduction à la littérature française des XVIIe et XVIIIe siècles, nous nous pencherons sur quelques œuvres littéraires phares issues de ces époques. Nous nous intéresserons tout d’abord à la tragédie en faisant l’analyse de Médée de Pierre Corneille (1635). Nous étudierons par la suite la comédie par le biais de Bourgeois gentilhomme de Molière (1670). Enfin, nous verrons le conte philosophique au moyen de Candide de Voltaire (1759). Pour bien comprendre chacun des textes au corpus, nous les contextualiserons en parlant de leur époque de publication. À ce sujet, L’Anthologie de la littérature d’expression française : des origines au romantisme servira de complément pour quelques notions historiques de base portant sur le baroque et le classicisme de même que sur le siècle des Lumières. La plupart des cours feront place à une partie magistrale, où le professeur expliquera la matière, et une partie pratique où les étudiant·e·s seront appelé·e·s à analyser les œuvres en sous-groupes autour de questions précises. À la fin de ce cours, les étudiant·e·s auront d’excellentes références sur le contexte de publication du corpus à l’étude et seront en mesure d’apprécier quelques textes majeurs  des XVIIe et des XVIIIe siècles français tout en reconnaissant leurs caractéristiques thématiques et formelles les plus significatives. 

Grading

  • Tests (X3) 45%
  • Dissertation finale 45%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

Corneille, Pierre (2012 [1635]), Médée, Paris : Gallimard, coll. « Classicolycée ».
ISBN: 9782701161501

Molière (2016 [1670]), Bourgeois gentilhomme, Paris : Flammarion, Édition Claire Joubaire.
ISBN: 9782081375475

Voltaire, Candide (2005 [1759]), Paris : Livre de poche. 
ISBN: 9780143039426

Thérien, Céline (2013), Anthologie de la littérature d’expression française : des origines au romantisme, CEC, 3e édition. 
ISBN: 9782761761987

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS