Spring 2020 - FREN 425 D100

Topics in the Varieties of French (3)

Class Number: 1630

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 6 – Apr 9, 2020: Tue, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Apr 17, 2020
    Fri, 3:30–6:30 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Study of selected topics in French dialectal variation. Subject matter may include, but is not limited to, French Dialects, Canadian French and French Creoles. Students with credit for FREN 421 and/or 422 may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

Ce cours propose une étude historique, linguistique et sociolinguistique des variétés de français au Canada et dans les Amériques, en mettant une emphase sur le français québécois qui est à l’origine de la plupart des variétés canadiennes. Nous commencerons par faire un historique du processus de francisation en Nouvelle-France ainsi que du développement du français hors-Québec. Dans un deuxième temps, les structures les plus caractéristiques du français parlé au Québec, des points de vue lexical, phonologique, morphologique et syntaxique seront abordées dans une perspective comparative avec le français dit « standard ». Suivra une étude des variétés de français hors-Québec et hors-Canada et de leurs principales caractéristiques linguistiques et sociolinguistiques. Les questions de planifications linguistiques (la loi 101, la Loi sur les langues officielles) de norme, d’assimilation, de résurgence et de diaspora francophone seront aussi approchées.

En plus de lectures hebdomadaires et d’une participation active aux discussions, les étudiants seront invités à présenter en équipe un exposé oral sur un sujet de recherche.

Grading

  • Examen de mi-trimestre 30%
  • Présentations d'articles 30%
  • Examen final ou recherche personnelle 30%
  • Participation active en classe 10%

Materials

REQUIRED READING:

Custom courseware available from SFU Bookstore.

RECOMMENDED READING:

Langue et identité : Le français et les francophones d'Amérique du Nord, Noel Corbett (Ed.) Presses de l'Université Laval, 1990.

Langue, Espace et Société (LES): les variétés de français en Amérique du Nord. Claude Poirier (ed) Presses de L'université Laval. 1994.

Le français en Amérique du Nord: Etat présent. A.Valdman, Auger J. et Piston-Hatlen, D (eds). Presses de l'université Laval, 2005.

Vues sur les français d'ici (2010) Carmen LeBlanc, France Martineau et Yves Frenette. Québec : Presses de l'Université Laval, 2010.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS