Summer 2020 - EDUC 864 G002

Research Designs in Education (5)

Class Number: 1195

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 11 – Aug 10, 2020: Tue, 4:30–9:20 p.m.
    Location: TBA

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Designing and interpreting research about education. Introduction to survey techniques, correlational designs, classic experimental and evaluation designs for investigating causal relations, case study methods, interpretive approaches to research. Students with credit for EDUC 814 may not take this course for further credit. Equivalent Courses: EDUC814

COURSE DETAILS:

PREREQUISITE:
This course is scheduled for students in the MA or M.Ed. French Education. For registration inquiries please contact the Faculty of Education Graduate Programs office at educmast@sfu.ca. CLASSES TAUGHT IN FRENCH

DESCRIPTION DU COURS Ce cours vise à développer une connaissance générale de la problématique et de la pratique de la recherche en éducation. Il a comme objectif spécifique d’amener les étudiants à faire une lecture critique des rapports de recherche et à comprendre comment se construit une proposition de recherche. Les fondements épistémologiques, les principes de base et les procédures de recherche seront examinés. Nous allons pratiquer la rédaction des sections d'une proposition recherche comme la problématique, la recension des écrits, l'élaboration d’une question initiale de recherche et la description d’une méthodologie pertinente pour répondre à la question. De plus, nous analyserons les préoccupations déontologiques des chercheurs ainsi que les procédures de cueillette et d’analyse des données typiquement privilégiées dans la recherche en éducation.

APERÇU DU CONTENU

  • L'épistémologie et les paradigmes de recherche en éducation
  • Les intentions de recherche
  • Les préoccupations déontologiques
  • Les étapes d'une recherche
  • La recension des écrits
  • La cueillette de données sur le terrain
  • La rédaction d’une proposition de recherche
Course Dates:
Mardi 12 mai -16h30 à 18h30
Mardi 19 mai -16h30 à 18h30
Mardi 26 mai-16h30 à 18h30
Mardi 2 juin -16h30 à 18h30
Mardi 9 juin -16h30 à 18h30
Mardi 16 juin -16h30 à 18h30
Mardi 23 juin -16h30 à 18h30
Mardi 30 juin -16h30 à 18h30 Du 1 au 29 juillet : Travail asynchrone

Grading

  • Bibliographie annotée 20%
  • Proposition de recherche Partie 1 - Problématique, problème, recension des écrits et question de recherche (20%) Partie 2 - Méthodologie et présentation de la recherche-action (20%) Partie 3 - Présentation de la proposition de recherche sous forme de vidéo (10%) 50%
  • Commentaires sur les présentations des collègues de votre équipe 10%
  • Forum de discussion asynchrone – Portfolio 20%

Materials

REQUIRED READING:

Karsenti, T., & Savoie-Zajc, L. (2018). (Dir.).  La recherche en éducation : étapes et approches. 4e édition. Montréal, Québec : Les Presses de l'Université de Montréal.

Des articles scientifiques seront mis à la disposition des étudiants durant la session.  

Graduate Studies Notes:

Important dates and deadlines for graduate students are found here: http://www.sfu.ca/dean-gradstudies/current/important_dates/guidelines.html. The deadline to drop a course with a 100% refund is the end of week 2. The deadline to drop with no notation on your transcript is the end of week 3.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2020

Please note that all teaching at SFU in summer term 2020 will be conducted through remote methods. Enrollment in this course acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as soon as possible to ensure that they are eligible and that approved accommodations and services are implemented in a timely fashion.