Summer 2020 - EDUC 923 G001

Critical and Sociocultural Approaches to Educational Research (3)

Class Number: 1198

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    We 9:30 AM – 12:20 PM
    REMOTE LEARNING, Burnaby

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Participants will discuss methodological approaches in sociolinguistic research in educational and other social contexts. Course instructors will introduce a range of sociolinguistic research following different methodologies, as well as presenting their own research. Participants will be involved in discussions and analysis in three areas: analysis of data from instructors' research; applicability of methodologies in participants' own social and educational contexts; relevance and applicability of methodologies in terms of participants' emerging research plans.

COURSE DETAILS:

À partir de lectures qui reviendront sur la constitution du champ sociolinguistique et qui
mobiliseront la diversité des thématiques abordées et les méthodes de collecte de données,
il s’agira d’une part de mieux comprendre les apports d’une démarche de recherche
sociolinguistique en éducation; et d’autre part, d’examiner un large éventail de recherches
en sociolinguistique et en sociodidactique afin de se familiariser avec les enjeux éthiques,
scientifiques et sociaux des recherches de terrain. Le cours mettra en pratique certains des
outils de recherche puisqu’il sera demandé aux étudiants de réaliser une étude de terrain,
ainsi que de participer aux discussions portant sur : l’analyse de données à partir de travaux
de recherche existants (incluant ceux de l’instructeur), la décision quant à la méthodologie
la plus pertinente par rapport au cadre éducationnel et social de l’étudiant, et la pertinence
et l’applicabilité des méthodes retenues dans le cadre du projet de recherche du participant.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Au terme du semestre, les étudiants seront en mesure de :
- se référer avec aisance aux différents concepts et théories qui encadrent la
sociolinguistique;
- définir un objet de recherche (et en particulier en sociolinguistique);
- construire la cohérence entre les axes théorique et méthodologique d’une recherche
(en sociolinguistique).
- se situer en tant que chercheur face à un terrain de recherche.

Grading

  • Présentation critique d’articles 20%
  • Recension d’une thématique abordée en sociolinguistique 20%
  • Présentation et analyse d’un paysage linguistique urbain 25%
  • Proposition de recherche 45%

NOTES:

Ce cours implique des activités obligatoires sur le terrain en dehors du contexte de classe
régulier. Les risques associés à ces activités sont très faibles et une séance d’information
aura lieu en classe avant chacune de ces activités pour en préciser la teneur.

Materials

REQUIRED READING:

Pas de texte requis

RECOMMENDED READING:

Des textes scientifiques seront mis à la disposition des étudiants sur Canvas.

Graduate Studies Notes:

Important dates and deadlines for graduate students are found here: http://www.sfu.ca/dean-gradstudies/current/important_dates/guidelines.html. The deadline to drop a course with a 100% refund is the end of week 2. The deadline to drop with no notation on your transcript is the end of week 3.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2020

Please note that all teaching at SFU in summer term 2020 will be conducted through remote methods. Enrollment in this course acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as soon as possible to ensure that they are eligible and that approved accommodations and services are implemented in a timely fashion.