Fall 2021 - FREN 344 D100

Survey of French Literature after 1789 (3)

Class Number: 1347

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 8 – Dec 7, 2021: Wed, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Dec 9, 2021
    Thu, 7:00–9:00 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 245 or 230 or 240.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An introduction to the history of French literature from the late eighteenth century to the late twentieth century.

COURSE DETAILS:

POÉSIE ET CONTESTATION (1871-1931)

Les commémorations, en 2021 en France, des 150 ans de la Commune nous amènent à revisiter la poésie et les chants qui ont accompagné ce soulèvement marquant dans l’histoire des luttes sociales. Nous lirons quelques poèmes de Louise Michel, figure de premier plan de la Commune, ainsi que d’autres qui ont pris part aux combats du printemps 1871 à Paris. Le jeune Rimbaud, témoin de ces événements dans sa poésie, renouvelle et bouleverse le monde poétique dans sa langue et son approche. Il est précédé par Verlaine et sa contestation humoristique du bourgeois. Nous avancerons ensuite dans le temps jusqu’à Aragon et ses poèmes de l’époque dada et surréaliste, qui visent l’ordre social et poétique de manière drôle et mordante à travers quatre recueils parus entre 1919 et 1931. Dans une écriture ludique, Aragon perpétue l’esprit antimilitariste, anticlérical porté par la Commune, tourne en ridicule les valeurs acceptées et le quotidien. L’Exposition Coloniale tenue à Paris en 1931 est aussi la cible d’Aragon, dans son recueil Persécuté persécuteur, alors que les surréalistes sont parmi les voix qui s’élèvent contre ce spectacle déshumanisant des empires coloniaux.

PROGRAMME PAR SEMAINE (pourra être légèrement modifié) :
1          Verlaine; introduction au cours
2          Louise Michel; poèmes et chants de la Commune
3          Documents de la Commune
4          Réactions à la Commune
5          Rimbaud
6          Rimbaud; Journal de lecture [13 OCTOBRE]
7          Rimbaud
8          Rimbaud
9          Aragon; Benjamin Péret; art dada
10        Aragon
11        Aragon
12        Aragon; Journal de lecture [24 NOVEMBRE]
13        Aragon, les surréalistes et l'Exposition coloniale

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Par le travail effectué ce trimestre, les étudiants approfondiront leur lecture et leur analyse de poèmes et de leur contexte, touchant à des aspects sociaux et historiques, sur la période d'environ 1871 à 1931. Ils développeront leurs pratiques d'écriture de manière régulière, à partir de leurs réflexions de lecture et leurs recherches, en rédigeant des entrées de journal. Ils exerceront également leur créativité sur la base de poèmes et, parfois, d'autres types de textes.

Grading

  • Un journal de lecture, rendu deux fois, le 13 octobre (25%) et le 24 novembre (35%) 60%
  • Un examen final (date TBA) 25%
  • Participation (travail des questions de cours et engagement dans les discussions en classe) 15%

NOTES:

Les textes lus ce trimestre seront souvent accompagnés d’une liste de questions pour leur étude à la maison et leur discussion durant le cours.

Materials

REQUIRED READING:

OUVRAGES À SE PROCURER (LIVRES IMPRIMÉS, en commande à la librairie de SFU):
Louis Aragon. La Grande Gaîté, suivi de Tout ne finit pas par des chansons. Paris: Gallimard (Poésie), 2019. 9782072845789

Arthur Rimbaud. Poésies - Une saison en enfer - Illuminations. Paris: Gallimard (Folio Classique), 1999. 9782070409006

TEXTES DISTRIBUÉS EN COPIE :
Louis Aragon, extraits de:
   -Feu de joie (1920)
     Voir aussi le lien à Feu de joie: https://dada.lib.uiowa.edu/items/show/368
   -Le Mouvement perpétuel (1925)
   -Persécuté persécuteur (1931)

Louise Michel:
   -"Les œillets rouges" (1871)
   -"Hiver et nuit" (1872) 
   -"Sous les niaoulis" (en Nouvelle-Calédonie)

Paul Verlaine:
   -"Monsieur Prudhomme" (1863)
   -"Ballade en l'honneur de Louise Michel" (1886)

Choix de textes liés à la Commune

RECOMMENDED READING:

Des lectures supplémentaires seront indiquées sur Canvas.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN FALL 2021

Teaching at SFU in fall 2021 will involve primarily in-person instruction, with approximately 70 to 80 per cent of classes in person/on campus, with safety plans in place.  Whether your course will be in-person or through remote methods will be clearly identified in the schedule of classes.  You will also know at enrollment whether remote course components will be “live” (synchronous) or at your own pace (asynchronous).

Enrolling in a course acknowledges that you are able to attend in whatever format is required.  You should not enroll in a course that is in-person if you are not able to return to campus, and should be aware that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who may need class or exam accommodations, including in the context of remote learning, are advised to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as early as possible in order to prepare for the fall 2021 term.