Spring 2021 - FREN 345 D100

Survey of French Literature from 1600 to 1789 (3)

Class Number: 1899

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 11 – Apr 16, 2021: Fri, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 301W; FREN 245, 230, or 240.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A survey of works, themes, or movements in French literature of the 17th and 18th centuries.

COURSE DETAILS:

Dans le cadre du cours Introduction à la littérature française des XVIIe et XVIIIe siècles, nous nous pencherons sur quelques œuvres littéraires phares issues de ces époques. Nous nous intéresserons tout d’abord à la tragédie en faisant l’analyse de Médée de Pierre Corneille (1635). Nous étudierons par la suite la comédie par le biais de Bourgeois gentilhomme de Molière (1670). Enfin, nous verrons le conte philosophique au moyen de Candide de Voltaire (1759). Pour bien comprendre chacun des textes au corpus, nous les contextualiserons en parlant de leur époque de publication. À ce sujet, L’Anthologie de la littérature d’expression française : des origines au romantisme servira de complément pour quelques notions historiques de base portant sur le baroque et le classicisme de même que sur le siècle des Lumières. La plupart des cours feront place à une partie magistrale, destinée à contextualiser les œuvres étudiées et à en proposer une analyse globale, puis une partie pratique, où les étudiant·e·s seront appelé·e·s à analyser les œuvres autour de questions précises. Les cours seront en ligne sur Canvas : la matière générale se donnera de façon asynchrone par le biais de séries de diapositives PowerPoint avec des enregistrements sonores de la voix de la professeure. De plus, il y aura une partie synchrone où la professeure animera des ateliers une heure par semaine. À la fin de ce cours, les étudiant·e·s auront d’excellentes références sur le contexte de publication du corpus à l’étude et seront en mesure d’apprécier quelques textes majeurs des XVIIe et des XVIIIe siècles français tout en reconnaissant leurs caractéristiques thématiques et formelles les plus significatives.

Grading

  • Analyse littéraire 15%
  • Test 30%
  • Dissertation final 45%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

Corneille, Pierre (2012 [1635]), Médée, Paris : Gallimard, coll. « Classicolycée »


ISBN: 9782701161501

Molière (2016 [1670]), Bourgeois gentilhomme, Paris : Flammarion, Édition Claire Joubaire.


ISBN: 9782081375475

Voltaire, Candide (2005 [1759]), Paris : Livre de poche. 


ISBN: 9780143039426

Thérien, Céline (2013), Anthologie de la littérature d’expression française : des origines au romantisme, CEC, 3e édition.


ISBN: 9782761795500

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SPRING 2021

Teaching at SFU in spring 2021 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).