Summer 2021 - EDUC 480 F100

Designs for Learning: French as a Second Language (4)

Class Number: 2408

Delivery Method: Remote

Overview

  • Course Times + Location:

    May 12 – Aug 9, 2021: Thu, 8:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Deals with a variety of approaches, teaching strategies and curricula, for teaching French as a second language in elementary and secondary schools. Students with credit for EDUC 480W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

Ce cours conduit/suivi en ligne vise, à travers l’examen critique du programme de « Français de base » au niveau élémentaire (Core French from Grade 5 to 7) en Colombie-Britannique, à poser et à établir des repères à la fois historiques, théoriques, linguistiques et didactiques de l’enseignement des langues secondes. Par le biais d’activités de classe, de lectures retraçant l’évolution de la recherche dans ce champ particulier, et tout en regardant de plus près plusieurs exemples de pratiques enseignantes (avec la participation d’invité.e.s), ce cours propose de mettre en perspective et de réfléchir de façon critique aux différentes théories qui sous-tendent l’enseignement/apprentissage des langues en Colombie-Britannique et ailleurs. Tout ceci par souci de proposer aux étudiant.e.s de se familiariser avec quelques stratégies d’enseignement/apprentissage qui pourront être appliquées/adaptées à l’enseignement du français langue seconde au niveau élémentaire (5e à 7e année).

Important notes:
*For Summer 2021, EDUC 480 and EDUC 481 are combined in one section (elementary) and will be taught in French.
*It will be taught remotely on Zoom from 9:30
am to 12:30 pm (including a break). The synchronous session will be led by the instructor and will involve participation in large and small group activities online.
*This course will also involve asynchronous activities (readings/viewings of material, preparation for activities, presentations and discussions, writing/sharing, etc.).
*While it is expected that you participate in synchronous AND asynchronous activities throughout this course, the instructor will do her best to adapt the course expectations to particular situations.
A brief confidential survey will be shared in April so that, if you feel comfortable doing so, you can share information on your current situation regarding (but not limited to) the quality of the Internet connection you have access to, the technology you have access to (or not have access to), the responsibilities you might have to assume at home and how this all impacts your ability to participate in this course efficiently.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Through ongoing reading, discussion and reflection, students will... 
- better understand the historical and local context, as well as the fundamentals and approaches in which the teaching of French as a second language takes place in BC
- examine theories and methodologies related to teaching/learning a second language (e.g. action-oriented approach, integrated approach)
- further familiarize themselves with the BC Core French curriculum to integrate its content into lesson plans and/or units
- explore available resources and build a toolkit (including online tools)
- familiarize themselves with different Francophone cultural aspects

Grading

  • Discussions en ligne asynchrones à propos des lectures (mini-portfolio) 20%
  • Participation à un panel (présentation des idées principales dans une des lectures du cours, réponses aux questions des autres étudiant.e.s, etc.) 10%
  • Présentation d’une leçon en petits groupes (synchrone) et soumission du plan détaillé (asynchrone) 30%
  • Unité d’enseignement détaillée (document à soumettre asynchrone et partage synchrone) 40%

NOTES:

Notes au sujet des travaux :

- Discussions en ligne asynchrones (mini-portfolio) : durant les 7 premières semaines, les étudiant.e.s-maîtres seront invités à participer à des discussions en ligne sur notre plateforme Canvas (en petits groupes de 3 ou 4 étudiant.e.s) afin de partager leurs idées au sujet des lectures assignées chaque semaine et des concepts centraux de ce cours. Ces discussions offriront aux étudiant.e.s-maîtres la possibilité de partager des commentaires, des citations marquantes, des exemples tirés de leurs expériences, et de poser des questions à leurs pairs à propos des concepts centraux, des lectures, etc. Un mini-portfolio qui comprendra trois des échanges qui auront eu lieu durant ces discussions en ligne devra être soumis lors de la semaine 8. 20%  

- Participation à un panel : chaque semaine, 3 ou 4 étudiant.e.s-maîtres seront responsables de lire le texte inscrit dans le syllabus sous la catégorie "pour aller plus loin" en plus du texte assigné à tout le groupe. Il.elle.s se prépareront à partager les points principaux qu'il.elle.s auront retenus de ce texte, ainsi qu'à répondre aux questions éventuelles des autres étudiant.e.s-maîtres, en faisant des liens avec l'autre texte de la semaine et leurs propres expériences (synchrone). 10%

- Présentation d’une leçon + plan détaillé et réflexion personnelle : après avoir planifié l’unité d’enseignement en groupes, les étudiant.e.s-maîtres choisiront chacun une leçon qu’ils/elles souhaitent développer plus en détails de façon individuelle cette fois-ci. Il.elle.s en feront un plan détaillé en spécifiant les modalités d’enseignement/apprentissage. Il.elle.s soumettront un plan détaillé de leur leçon accompagné d’une réflexion personnelle (asynchrone) et présenteront un extrait de la leçon (environ 10-15 min.) à leur petit groupe (synchrone). 30%   

- Unité d’enseignement détaillée (travail de groupe) :
les étudiant.e.s-maîtres créeront un plan d’unité détaillé pour le Français de base, le programme d’immersion ou le programme francophone qui inclura une description des grandes idées, des compétences essentielles, des compétences disciplinaires et des contenus, ainsi que les stratégies d’évaluation, les obstacles potentiels, les stratégies de différenciation et possibilités pour favoriser voix et choix chez les élèves, et les pistes d’intégration des perspectives autochtones. Une version écrite de cette unité sera soumise en ligne sur Canvas (asynchrone) et les étudiant.e.s-maîtres présenteront les idées importantes et « trésors » de leur unité en petits groupes (synchrone). 40%

Important :
Il est possible que ces tâches soient modifiées en fonction des besoins des étudiant.e.s-maîtres.
La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première semaine de cours après avoir eu l’occasion de vous rencontrer et de discuter de vos besoins.

The instructor reserves the right to adapt the work to the needs of the student-teachers.
The detailed description of the work and the evaluation criteria will be presented in class during the first week of sessions after meeting and having the opportunity to discuss everyone's needs.

Il n’y aura pas d’examen final dans le cadre de ce cours.

Materials

MATERIALS + SUPPLIES:

The detailed course syllabus, all course readings, the instructor’s PowerPoint presentations, detailed instructions and criteria for each assignment, as well as the online discussion area, and any other course material will be available on our Canvas site.

REQUIRED READING:

Lyster, R. (2016). Vers une approche intégrée en immersion. Montréal: Éditions CEC-ACPI.
Disponible ici : https://www.editionscec.com/qc_fr/vers-une-approche-integree-en-immersion.html - Description
ISBN: 9782761789011

Programme d'études du Français de base (maternelle à 7e année) : https://curriculum.gov.bc.ca/fr/curriculum/languages/courses

Additional readings will be available on Canvas

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2021

Teaching at SFU in summer 2021 will be conducted primarily through remote methods, but we will continue to have in-person experiential activities for a selection of courses.  Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).