Fall 2022 - FREN 452 D100

Topics in French and Francophone Cultures or Cinemas (3)

Anger in the Media

Class Number: 1531

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 7 – Dec 6, 2022: Tue, 8:30–11:20 a.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) or group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Study of selected topics relating to French and Francophone cultures or films.

COURSE DETAILS:

Special Topic: Anger in the Media

Dans les années 2019-2020, les représentations de la colère se sont multipliées dans les journaux, les films et les médias sociaux français : celle du peuple, celle des femmes, celle des minorités racialisées. Héritiers des politiques de reconnaissance des identités et des mouvements internationaux de dénonciation des inégalités et des crimes sexistes et racistes, ces mouvements ont paradoxalement été mis en images (de manifestations et d’émeutes) et relayés par les médias à l’aide de cadres discursifs renforçant des schémas idéologiques traditionalistes, voire réactionnaires. Ainsi l’essayiste Soraya Chemaly dénonçait : ‘La société fait preuve d’une créativité infinie pour nier ou pathologiser la fureur des femmes…’.

Dans ce cours, nous présenterons d’abord les mouvements sociaux français médiatisés ces dernières années, avant d’analyser les cadres médiatiques de la prise de parole des femmes en nous concentrant en particulier sur celle des actrices immigrées de deuxième génération, puis sur la tribune très médiatisée de Virginie Despentes dans Libération, ou plus récemment le discours de Camélia Jordana sur les violences policières. Dans le but de produire des analyses critiques de discours médiatiques, nous travaillerons aussi bien sur des textes médiatiques (articles, tribunes, textes extraits de médias sociaux, etc.) que des films.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

D’ici la fin du semestre, les étudiant.e.s pourront :

  • Identifier et situer les cadres discursifs/idéologiques liés aux discours médiatiques sur les minorités et les femmes
  • Produire une analyse critique de textes médiatiques

Grading

  • 2 productions écrites : une mise en contexte de texte médiatique + une analyse critique 45%
  • Présentation orale de cette analyse 25%
  • Devoirs 15%
  • Participation 15%

NOTES:

The Department of French offers a number of Special Topics courses. You may take these courses more than once for credit as long as the topic is different. The topic will shop up on your transcript as “ST” plus the topic name.

Materials

REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html