Spring 2022 - FREN 301W D100

Advanced Writing (3)

Class Number: 1229

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Mo 9:30 AM – 12:20 PM
    RCB 6125, Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 222 or, with a grade of A, FREN 221.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A writing course to improve precision, organization and style when writing academically or creatively in French. Students with credit for FREN 301 may not take this course for further credit. Writing.

COURSE DETAILS:

Ce cours de langue de troisième année de niveau avancé (niveau B2-C1 du Cadre Européen Commun de Référence)[1] va permettre d’étendre les connaissances en matière d’écrit.

Les objectifs du cours sont les suivants :

  • Développer et améliorer l'expression écrite
  • Enseigner les techniques d’analyse de documents variés (texte, publicité, film)
  • Enseigner les techniques de révision de texte

 

 

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

À la fin de ce cours, vous serez en mesure de :

  • Écrire des textes variés (synthèse, revues critiques de film et de roman, et analyse critique d’une publicité) en suivant les règles d’organisation et de structuration appropriées aux genres écrits.
  • Produire, un texte de 220 mots (synthèse de documents) dans un français clair, maitrisé, démontrant un haut degré de correction grammaticale[i]* et d’organisation textuelle.
  • Produire, en un temps limité, un texte de 500 à 600 mots (analyse critique d’une publicité), clair et bien construit montrant l’utilisation maitrisée de structures, connecteurs et articulateurs logiques du discours.
  • Produire, dans une période de temps plus étendue un texte plus long de 600 à 700mots (revue critique de film) dans un français clair, maitrisé, démontrant un haut degré de correction grammaticale[ii]* et d’organisation textuelle.
  • Produire, dans une période de temps encore plus étendue un texte plus long de 800 à 900 mots (revue critique de roman) dans un français clair, maitrisé, démontrant un haut degré de correction grammaticale[iii]* et d’organisation textuelle.
  • Améliorer vos productions écrites en utilisant des techniques d’autocorrection, ou encore en bénéficiant des soutiens linguistiques et outils informatiques fournis par le département et l’université.

 

 

 

 

Grading

  • Exercises 10%
  • Revue critique de film (600 à 700 mots) 25%
  • Examen de mi-session (analyse d'une publicité, 500 à 600 mots) 20%
  • Lecture er revue critique d'un roman (700 à 800 mots) 30%
  • Synthèse (200-220 mots) 10%
  • Paricipation active 5%

Materials

REQUIRED READING:

Chaput, L. & C. Black (2016) : Invitation à écrire, 2nd Edition, vol. 2.

PAS la version en ligne.

Un roman en français au choix :

  • Mon fol amour de Dominique Demers
  • Manikanetish de Naomi Fontaine
  • Skidamarink de Guillaume Musso
  • L’odeur du café de Dany Laferrière
  • Petit pays de Gaël Faye
  • Kukum de Michel Jean

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SPRING 2022

Teaching at SFU in spring 2022 will involve primarily in-person instruction, with safety plans in place.  Some courses will still be offered through remote methods, and if so, this will be clearly identified in the schedule of classes.  You will also know at enrollment whether remote course components will be “live” (synchronous) or at your own pace (asynchronous).

Enrolling in a course acknowledges that you are able to attend in whatever format is required.  You should not enroll in a course that is in-person if you are not able to return to campus, and should be aware that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who may need class or exam accommodations, including in the context of remote learning, are advised to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as early as possible in order to prepare for the spring 2022 term.