Spring 2022 - FREN 811 G100

Topics in the Varieties of French (3)

Class Number: 7884

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Location: TBA

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An in-depth study of one of the many varieties of French (in France and in the world) from linguistic and/or sociolinguistic viewpoints, i.e. popular French, Canadian French, French-based Creoles.

COURSE DETAILS:

Etudes comparatives et variationnistes des variétés de francais L1 et L2 en Amérique du Nord

Ce cours propose une étude historique, linguistique et sociolinguistique des variétés de français au Canada et dan
s les Amériques, en mettant une emphase sur le français québécois qui est à l’origine de la plupart des variétés canadiennes. Nous commencerons un historique du processus de francisation en Nouvelle-France ainsi que du développement du français hors-Québec. Dans un deuxième temps, les structures les plus caractéristiques du français parlé au Québec, des points de vue lexical, phonologique, morphologique et syntaxique seront abordées dans une perspective comparative avec le français dit « standard ». Suivra une étude des variétés de français hors-Québec et hors-Canada et de leurs principales caractéristiques linguistiques et sociolinguistiques. Les questions de planifications linguistiques (la loi 101, la Loi sur les langues officielles) de norme, d’assimilation, de résurgence et de diaspora francophone seront aussi approchées.
En plus de lectures hebdomadaires et d’une participation active aux discussions, les étudiants seront invités à présenter un exposé oral sur un sujet de recherche.

Déroulement du séminaire, travaux et évaluation
Le séminaire hebdomadaire consiste d’une part dans la participation active au cours FREN 425-3. Quelques rencontres additionnelles (3 ou 4) pendant le trimestre serviront à planifier le travail de recherche supplémentaire à effectuer.

Grading

  • Les étudiants devront assister et participer activement au cours 425-3 et compléter tous les travaux comme les étudiants du cours (bien qu’avec des valeurs différentes), soit : 0%
  • Un examen intra 30%
  • Un projet de recherche en équipe et présentation en classe 20%
  • Projet de recherche personnel et distinct du travil de groupe: synthèse bibliographique et projet de recherche plus important (20 pages) 40%
  • Participation active en classe 10%

Graduate Studies Notes:

Important dates and deadlines for graduate students are found here: http://www.sfu.ca/dean-gradstudies/current/important_dates/guidelines.html. The deadline to drop a course with a 100% refund is the end of week 2. The deadline to drop with no notation on your transcript is the end of week 3.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SPRING 2022

Teaching at SFU in spring 2022 will involve primarily in-person instruction, with safety plans in place.  Some courses will still be offered through remote methods, and if so, this will be clearly identified in the schedule of classes.  You will also know at enrollment whether remote course components will be “live” (synchronous) or at your own pace (asynchronous).

Enrolling in a course acknowledges that you are able to attend in whatever format is required.  You should not enroll in a course that is in-person if you are not able to return to campus, and should be aware that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who may need class or exam accommodations, including in the context of remote learning, are advised to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as early as possible in order to prepare for the spring 2022 term.