Fall 2024 - HIST 102W F100

Canada since Confederation (3)

Class Number: 5284

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 4 – Dec 3, 2024: Wed, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Canadian social, political, and economic history from 1867, examining Indigenous/colonial settler relations, immigration, regionalism, foreign policy, economic development, culture, and political movements. Students with credit for HIST 102 may not take this course for further credit. Writing/Breadth-Humanities.

COURSE DETAILS:

Ce cours tracera l’évolution du Canada depuis le milieu du dix-neuvième siècle, en faisant état des tensions et des développements qui marquent toujours l’époque actuelle.  L’objectif principal est de se familiariser avec les enjeux politiques, économiques, sociaux et culturels ayant défini le Canada moderne, tout en s’initiant à la pratique historienne.  Des thèmes clés, dont le colonialisme de peuplement, la gouvernance, le régionalisme, et les développements socio-économiques seront au menu de nos discussions, dans lesquelles nous porterons aussi une attention particulière à la francophonie canadienne, notamment en Colombie-Britannique. 

Grading

  • Présentation 5%
  • Quiz hebdomadaire 10%
  • Participation 15%
  • Analyse d’une source 20%
  • Compte rendu d’un article 20%
  • Projet de recherche 30%

NOTES:

NB  Cette description est fournie à titre indicatif.  Le contenu et le mode d’évaluation pourront différer.  Une version définitive du plan de cours sera distribuée en classe.  Pour toute question, n’hésitez pas à me contacter par courriel. 

Materials

REQUIRED READING:

Aude-Claire Fourot, Rémi Léger, Jérémie Cornut et Nicolas Kenny (dirs.), Le Canada dans le Monde : Acteurs, idées, gouvernance. Presses de l’Université de Montréal, 2019.

Nous utiliserons certains chapitres de ce livre, obligatoire pour tous les étudiants du FCP.  D’autres lectures seront distribuées en format électronique via Canvas.


REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

RELIGIOUS ACCOMMODATION

Students with a faith background who may need accommodations during the term are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.