Spring 2025 - FREN 301W F100
Writing Your Way Toward French Proficiency (3)
Class Number: 5040
Delivery Method: In Person
Overview
-
Course Times + Location:
Jan 6 – Apr 9, 2025: Mon, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
Burnaby
-
Instructor:
Loic Million
lhm4@sfu.ca
-
Prerequisites:
Grade 12 French Immersion or FREN 202 with a minimum grade of C+ or permission of the Department of French.
Description
CALENDAR DESCRIPTION:
A writing course to improve precision, organization and style when writing academically or creatively in French. Students with credit for FREN 301 may not take this course for further credit. Writing.
COURSE DETAILS:
FREN 301W – F100: Critical Thinking and Writing on Contemporary Cultural, Social and Political Issues
De l’avènement de l’intelligence artificielle à la désinformation, en passant par les crises du logement et celles, inévitables, qui touchent au climat et à l’environnement, la société actuelle est confrontée à de nombreux défis. Dans ce cours, nous aborderons de manière critique des articles et des productions médiatiques qui tentent de saisir les problèmes auxquels notre société fait face.
À travers une importance particulière dédiée aux littéracies numériques (digital literacies), nous apprendrons à rédiger des textes argumentatifs convaincants afin d’exercer une influence sur la scène politique. À cet effet, nous bénéficierons également de l’intervention de certain·es professionnel·les du monde de l’écriture et du journalisme.
Les enjeux étudiés seront articulés autour de trois grands thèmes :
- le soi numérique, les chambres d’écho et l’intelligence artificielle ;
- les enjeux liés à la propriété, la dépendance et la contestation ;
- l’environnement et la crise climatique à l’épreuve de la croissance économique.
COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:
Ce cours vise à développer des compétences en écriture argumentative afin de favoriser le développement d’une citoyenneté lucide, critique et engagée. À l’issue du cours, les étudiant·es sauront :
- problématiser de manière critique une variété de textes (extraits d’articles journalistiques, extraits d’essais, etc.) qui portent sur des défis culturels, sociaux et politiques contemporains ;
- argumenter de manière plus efficace à l’écrit, organiser leurs idées de manière cohérente et fluide, et communiquer plus aisément en tenant compte des problèmes de rédaction vus en classe ;
- se détacher de l’idéologie dominante et du sens commun pour développer un point de vue original, réfléchi et nuancé.
Grading
- Exercices d’écriture (4 x 2.5) 10%
- Rédaction 1 - courriel de contestation 20%
- Rédaction 2 - Fil de discussion sur X/Threads 25%
- Rédaction 3 - Chronique 40%
- Auto-évaluation de la participation 5%
Materials
MATERIALS + SUPPLIES:
Aucun manuel n’est requis. Tout le matériel (textes, articles journalistiques, extraits d’essais) sera disponible sur Canvas une semaine avant chaque cours.
Quelques modules et exercices seront issus des deux ouvrages suivants :
Bonenfant, Christine (2013). Boite à outils : trousse de survie en grammaire (cahier d’exercices). CEC.
Clamageran, Sylvie et al. (2020). Le français apprivoisé, 5e édition. Chenelière éducation.
REQUIRED READING NOTES:
Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.
Department Undergraduate Notes:
Registrar Notes:
ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS
SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.
Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html
RELIGIOUS ACCOMMODATION
Students with a faith background who may need accommodations during the term are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.