Spring 2025 - FREN 301W F200

Writing Your Way Toward French Proficiency (3)

Class Number: 5041

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 6 – Apr 9, 2025: Mon, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    Grade 12 French Immersion or FREN 202 with a minimum grade of C+ or permission of the Department of French.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A writing course to improve precision, organization and style when writing academically or creatively in French. Students with credit for FREN 301 may not take this course for further credit. Writing.

COURSE DETAILS:

La société actuelle est confrontée à des enjeux qui concernent les défis provoqués par les changements technologiques, tels que l’avènement de l’intelligence artificielle et la désinformation qu’elle peut occasionner, par le bouleversement des conditions de vie qui pousse de nombreuses personnes à éprouver de grandes difficultés à se loger et par une crise environnementale et climatique aux conséquences de plus en plus inévitables.

Dans ce cours, vous discuterez de manière critique des articles et des productions médiatiques qui tentent de saisir les problèmes auxquels notre société fait de plus en plus face. Vous apprendrez également à rédiger des textes convaincants afin d’avoir une influence sur la scène politique.

Les enjeux étudiés seront articulés autour de trois grands thèmes :
1. Réseaux sociaux et intelligence artificielle
2. Accès à la propriété, crise du logement et itinérance
3. Environnement et crise climatique

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Objectifs
Ce cours vise à développer des compétences en écriture argumentative afin de favoriser le développement d’une citoyenneté lucide, critique et engagée. Les étudiant·es se familiariseront donc avec certains défis culturels, sociaux et politiques contemporains, analyseront les points de vue qui en émergent, puis apprendront à appuyer leur argumentation sur des sources fiables et à exprimer efficacement une position critique à propos de ces sujets. Parallèlement, les étudiant·es auront l’occasion d’améliorer leur français écrit à travers des exercices d’écriture.

Grading

  • Exercices d'écriture 15%
  • Rédation 1 20%
  • Rédaction 2 25%
  • Rédaction 3 30%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Department Undergraduate Notes:

 

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

RELIGIOUS ACCOMMODATION

Students with a faith background who may need accommodations during the term are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.