Summer 2025 - EDUC 481 F100

Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (4)

Class Number: 4412

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 12 – Aug 8, 2025: Wed, 5:30–9:20 p.m.
    Burnaby

  • Instructor:

    Shauna Swetlikoe
    sswetlik@sfu.ca
    Office Hours: Please contact instructor by e-mail to set up an online appointment.
  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 (French Immersion) or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Focuses on research and theories of language learning in bilingual programs and minority contexts, pedagogical approaches and curricula for teaching in French Immersion programs and Francophone elementary and secondary schools. Instruction given in French. Students with credit for EDUC 481W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

Ce cours vise à poser des repères sociohistoriques, théoriques et pédagogiques de l’enseignement en français dans les programmes d’immersion et dans le programme francophone au niveau secondaire, par le biais de l’examen de la littérature et des programmes d’études de la C.B. Les étudiant·e·s exploreront le contexte sociohistoriqued’émergence de ces programmes en plus d’examiner les recherches récentes dans le domaine, ce qui leur permettra de s’initier aux caractéristiques de l’enseignementimmersif et du programme francophone. Ils étudieront les particularités et les défis de l’enseignement en contexte francophone minoritaire en plus de se familiariser avec des ouvrages littéraires récents pouvant être enseignés en salle de classe. Les étudiant·e·sposeront une réflexion critique sur leurs propres pratiques d’enseignement et développeront des stratégies pédagogiques appropriées à ces différents contextes.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

• Comprendre le context socio-historique des différents types de programmes de l’enseignement du français en Colombie-Britannique;
• Se familiariser avec les recherches dans le contexte de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
• Se familiariser avec la méthodologie de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
• Évaluer les compétences et le contenu du français langue seconde-immersion oufrançais langue première;
• Être en mesure de faire des liens explicites entre pratique, théorie et curriculum.

Grading

  • Vidéo sur un sujet au choix sur la méthodologie de l’acquisition et l’enseignement de français langue seconde 25%
  • Raison d’être du plan d’unité et deux plans de leçons détaillés 35%
  • Plan d’unité collaboratif (presentation orale et écrite) 40%

NOTES:

Il est possible que ces tâches soient modifiées. La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première semaine de cours après que j’ai eu l’occasion de vous rencontrer et discuter de vos besoins.

REQUIREMENTS:

A NOTER: Il n’y a pas d’examen final dans ce cours.

This course is taught in French.

Materials

REQUIRED READING:

Arnett, K. & Bourgoin, R. (2018). Accès au succès: Faciliter l’inclusion pour les apprenants de langue. Pearson Canada Inc.

Selected articles (to be found on Canvas)

Programme d’étude de Français langue https://curriculum.gov.bc.ca

REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

At SFU, you are expected to act honestly and responsibly in all your academic work. Cheating, plagiarism, or any other form of academic dishonesty harms your own learning, undermines the efforts of your classmates who pursue their studies honestly, and goes against the core values of the university.

To learn more about the academic disciplinary process and relevant academic supports, visit: 


RELIGIOUS ACCOMMODATION

Students with a faith background who may need accommodations during the term are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.