MENU

Week #1 - Immersion

If you are a Core French, French immersion or Francophone program teacher and want to deepen your teaching practices through authentic learning situations, this week is for you!

Week # 1 - Immersion

  • When: July 3-7, 2023, 9:30am-3pm
  • Where: July 3-6, 2023 at SFU Burnaby Campus and Friday July 7 at SFU Vancouver Harbour Centre Campus
  • Audience: French immersion teachers K-12 
  • Cost*: $200 for BC teachers, $850 for out of province teachers.

*This fee includes:

  • Breakfast on July 3
  • Lunches each day and a meal in a French restaurant in Vancouver on July 7
  • Participation fees for cultural activities
  • Educational material

Themes of the week: 

Monday, July 3 : Building an inclusive community
  • Icebreaker activities and workshops around the theme "Builiding an Inclusive Community"
  • Juggling
  • Exotic Fruits Tasting
Tuesday, July 4 : Exploring our identities
  • Special guest Dr. Monica Tang : « Mon identité professionnelle et linguistique » (Atelier bilingue)
  • Discover outdoor learning to develop French skills
Wednesday, July 5 : Discovering the cultures of the Francophonie
  • Special guest from Québec, author and educator Jonathan Bécotte : poetry workshop and discovering his lieterary works
  • Kayak in French at Rocky Point
Thursday, July 6 : Moving forward for our students : identities and cultures
  • Special guest Dr. Monica Tang : « Que ferait un·e bon·ne bilingue? Des lignes directrices pour la rétention et la motivation de nos élèves en immersion
  • Discover Francophone music : making connections to our identities
Friday, July 7 : Living life in French in Vancouver!
  • Workshop at the Museum of Vancouver: participate in a workshop of stories of resiliences and reconcialiation (Histoires de résilience et le chemin vers la réconciliation)
  • Order and eat lunch at the Café salade de fruits
  • Share our learning : representing our learning at Vanier Park’s beach

Workshop descriptions

« Mon identité professionnelle et linguistique » (bilingual) presented on July 4

En Colombie-Britannique, environ 60-75% des enseignant·es de/en français ont le français comme langue seconde L2 (ou additionelle L+). Quand on travaille dans sa L2/L+, notre travail peut être très satisfaisant parce qu’on a la chance de partager avec la prochaine génération le plaisir unique de découvrir ce que l’on est capable de faire dans une autre langue.

But sometimes, we wonder:

  • « Is my French good enough? »
  • “Do others judge me for the mistakes that I (might) make?”
  • “Does anyone notice that I avoid speaking in front of other francophones?”
  • “Do others think that my low confidence in French (in front of adults) means I’m also a bad teacher?”
  • “Would I be better off teaching in English, instead of teaching in Immersion?”

Cette session (bilingue) ouvrira une discussion franche par rapport à la perception de son identité linguistique comme enseignant·e de français, afin de pouvoir mieux comprendre comment l’identité peut être « négociée » et comment sa confiance peut augmenter. À l’aide des quatre dispositions idéales d’une personne bilingue que présentera Monica, cette session aidera à créer une intention et direction concrètes à la semaine FrancoFun. 

« Que ferait un·e bon·ne bilingue? Des lignes directrices pour la rétention et la motivation de nos élèves en immersion » presented on July 6

Suite à la session de mardi sur l’identité linguistique et professionnelle des enseignant·es de français, cet atelier présentera des idées pour soutenir la construction d’une identité bilingue légitime et positive pour les jeunes d’immersion. On revoie les principes des 4 dispositions idéales d’une personne bilingue dans le contexte de son enseignement en immersion.

On y verra et analysera des exemples concrets pour la M à 12e pour développer une lentille identitaire que l’on peut appliquer avec les jeunes.