Fall 2019 - FREN 420 D100

Discourse Analysis of French (3)

Class Number: 10704

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 3 – Dec 2, 2019: Tue, 11:30 a.m.–2:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

This course aims at providing analytical tools for studying different genres of discourse in French such as billboard advertising, political speeches, literary texts, scientific papers, and pamphlets.

COURSE DETAILS:

      Le but de ce cours est de familiariser les étudiant-e-s avec la notion de discours à partir d’un travail de corpus sur des textes écrits et des interactions orales et multimodales. Le cours permettra aux étudiant-e-s d’acquérir une meilleure compréhension des différents genres de discours, et de développer outre des compétences théoriques pour l’analyse de la langue, des compétences d’ordre pragmatique. Une partie importante du cours sera consacrée aux fondements théoriques et méthodologiques de l’analyse de conversation afin de donner aux étudiant-e-s des outils d’analyse pour l’étude d’interactions spontanées. Nous mettrons en relation l’analyse de conversation avec d’autres champs d’analyse comme l’ethnométhodologie, l’analyse interactionnelle et l’ethnographie de la communication. À travers l’analyse de conversations sera abordé un certain nombre de notions comme celle de contexte, d’identité (interactionnelle et sociale), de catégories, etc.

      Nous travaillerons également à partir de données en ligne pour montrer comment les nouveaux média permettent de repenser le discours et son étude. Une partie du cours sera également consacrée à l’analyse multimodale pour apprendre à décrire les gestes et montrer comment ils participent de et à l’interaction.  

Grading

  • Participation aux discussions de classe et leur lecture des textes 35%
  • Contrôle mi-session 25%
  • Présentation orale 25%
  • Participation en classe 15%

Materials

REQUIRED READING:

 Aucun ouvrage particulier n’est requis pour ce cours. L’enseignante fournira au début du premier cours une bibliographie complète d’ouvrages fortement recommandés. Les articles à lire en classe seront postés sur Canvas tout au long du semestre.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS