Fall 2020 - FREN 440 D100

Topics in French Genre Studies (3)

Espaces clos et ouverts

Class Number: 1208

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 9 – Dec 8, 2020: Wed, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Advanced study of selected works belonging to a literary genre (novel, theatre, poetry, etc). May be organized by author, period, movement, theme or approach. Students with credit for FREN 472, 474 or 475 must seek permission of the Department to take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

ESPACES CLOS ET OUVERTS

Le cours s'intéressera à la représentation de l'espace dans la poésie sur un siècle, s'étendant de 1850 à 1950, à travers plusieurs poètes et différentes géographies, surtout urbaines. Les lectures commenceront avec Baudelaire dans les rues de Paris, aux personnages marginaux qui hantent les quartiers mal famés. Ces lieux sont revisités, réimaginés ou transposés par le New York de Cendrars; les boutiques aux recoins mystérieux de Mac Orlan; les adresses de boulevards parisiens de Max Jacob où perce la fantaisie; les carrefours mêlés de rêve et d’amour chez Desnos; le Paris nocturne de Robert de La Vaissière, où évoluent des masques dans un décor d'étrangeté et d'angoisse. Les espaces intérieurs ou extérieurs dessinés par d'autres poètes que nous étudierons, dont certains oubliés, montrent la poésie en observation du monde, parfois partie prenante du monde, et tournée vers elle-même, attentive à sa propre composition, comme c’est le cas avec le vers d’André Breton engagé « [s]ur la route de San Romano » : « [La poésie] a l’espace qu’il lui faut ». Nous observerons la « porte » du rêve et du passé de Fargue, perçue « du fond de la ville », invitation au mystère.


PROGRAMME PAR SEMAINE (pourra être légèrement modifié):

1.    Germain Nouveau; Rimbaud; Léon-Paul Fargue
2.    Baudelaire, Tableaux parisiens (« Paysage »; « Le soleil » ; « À une passante » ; « Le crépuscule du soir ») ; Verlaine
3.    Baudelaire, Tableaux parisiens (« Les sept vieillards »; « Les petites vieilles – I ») ; Petits poèmes (« Les foules » ; « Le port »; « L’horloge »; « Épilogue »)
4.    Godin ; Deubel; Muselli; Klingsor
5#.  Journal de lecture; Cendrars, Pâques à New York [7 OCTOBRE]
6.    Cendrars, Pâques à New York
7*.  Examen de mi-trimestre (Take-Home Essay); Jacob ; Pellerin ; La Vaissière [21 OCTOBRE]
8.    Romains; Follain ; Mac Orlan
9.    Mac Orlan ; Queneau (pas de cours la semaine suivante, le mercredi 11 novembre)
10.  Israël ; Goll ; Cadou
11.  Breton; Michaux; Desnos
12#.Journal de lecture; Desnos [2 DÉCEMBRE]

Travaux à réaliser :
# Journal de lecture: à rendre les 7 octobre et 2 décembre

* Examen de mi-trimestre (Take-Home Essay): donné le 21 octobre, à rendre le 23 octobre
Participation: Travail des questions de cours et engagement dans les discussions de groupe

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Par le travail effectué ce trimestre, les étudiants approfondiront leur lecture et leur analyse de la poésie des XIXe et XXe siècles, en vers et en prose. Ils étendront leurs habitudes de rédaction, à partir de leurs réflexions de lecture. Ils exerceront également leur créativité sur la base de textes littéraires.

Grading

  • Un journal de lecture, rendu deux fois, le 7 octobre (25%) et le 2 décembre (35%) 60%
  • Un examen de mi-trimestre (Take-Home Essay donné le 21 octobre, à rendre le 23 octobre) 25%
  • Participation (travail des questions de cours et engagement dans les discussions de groupe) 15%

NOTES:

Les textes lus ce trimestre seront, dans leur quasi-totalité, accompagnés d’une liste de questions pour leur étude à la maison, à l'aide de ressources en ligne et pour leur discussion durant le cours.

REQUIREMENTS:

Pour ce cours, qui se fera essentiellement sur Canvas, vous aurez besoin d'un ordinateur ou d'une tablette, d'un accès à l'Internet et d'une webcam.

Materials

REQUIRED READING:

OUVRAGES À SE PROCURER (LIVRES IMPRIMÉS, À COMMANDER EN LIGNE) :

Baudelaire, Les fleurs du mal. Paris: Pocket, 2009. 9782266029452

Robert Desnos. Fortunes. Paris: Gallimard, 1969. 9782070300860

TEXTES DISTRIBUÉS EN COPIE:

André Breton, « Sur la route de San Romano » (1948)
René Guy Cadou, « Art poétique » (1948)
Blaise Cendrars, « Les Pâques à New York » (1912)
Léon Deubel, « Détresse » (1905)
Léon-Paul Fargue, « La porte » (1944)
Jean Follain, « Villes silencieuses » (1941)
André Godin, « Le poëte et l’ivoire » (1906)
Yvan Goll, « Jean l’hermaphrodite », « Jean sans terre hante le boulevard » (1934-1944)
Madeleine Israël, « Le tailleur », « Le boucher », « Bourgeoises » (1928-1934)
Max Jacob, « Célébrité par quelque bout », « Interdit… », « Progrès de la science médicale », « Conscience » (Le Cornet à dés II, posthume)
Tristan Klingsor, « Humoresque » (1919)
Pierre Mac Orlan, choix de poèmes de Poésies documentaires complètes (1925)
Henri Michaux, « Mes occupations » (1930)
Vincent Muselli, « Les épiceries » (1908)
Germain Nouveau, « Sonnet d’été » (1872)
Jean Pellerin, « Le petit comptable », « D’un songe » (1923)
Raymond Queneau, « La mouche » (1968)
Arthur Rimbaud, « Vénus anadyomène » (1870)
Jules Romains, « Odes » (1918)
Robert de La Vaissière, « Mardi-Gras », « Une vie » (1925)
Paul Verlaine, « Mon rêve familier » (1866)
                        D’autres poèmes pourront venir s’ajouter à cette liste.


RECOMMENDED READING:

Des lectures supplémentaires seront indiquées sur Canvas.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN FALL 2020

Teaching at SFU in fall 2020 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).