Fall 2020 - FREN 452 D100

Topics in French and Francophone Cultures or Cinemas (3)

Anger in the Media

Class Number: 1202

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 9 – Dec 8, 2020: Wed, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) or group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Study of selected topics relating to French and Francophone cultures or films.

COURSE DETAILS:

Dans les années 2019-2020, les représentations de la colère se sont multipliées dans les journaux, les films et les médias sociaux français : celle du peuple, celle des femmes, celle des minorités racialisées. Héritiers des politiques de reconnaissance des identités et des mouvements internationaux de dénonciation des inégalités et des crimes sexistes et racistes, ces mouvements ont paradoxalement été mis en images (de manifestations et d’émeutes) et relayés par les médias à l’aide de cadres discursifs renforçant des schémas idéologiques traditionalistes, voire réactionnaires. Ainsi l’essayiste Soraya Chemaly dénonçait : ‘La société fait preuve d’une créativité infinie pour nier ou pathologiser la fureur des femmes…’.

Dans ce cours, nous présenterons d’abord les mouvements sociaux français médiatisés ces dernières années, avant d’analyser les cadres médiatiques de la prise de parole des femmes en nous concentrant en particulier sur celle des actrices immigrées de deuxième génération, puis sur la tribune très médiatisée de Virginie Despentes dans Libération, ou plus récemment le discours de Camélia Jordana sur les violences policières. Dans le but de produire des analyses critiques de discours médiatiques, nous travaillerons aussi bien sur des textes médiatiques (articles, tribunes, textes extraits de médias sociaux, etc.) que des films.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

D’ici la fin du semestre, les étudiant.e.s pourront :

  • Identifier et situer les cadres discursifs/idéologiques liés aux discours médiatiques sur les minorités et les femmes
  • Produire une analyse critique de textes médiatiques

Grading

  • 2 productions écrites : une mise en contexte de texte médiatique + une analyse critique
  • Discussion orale sur cette analyse
  • Participation et devoirs

Materials

REQUIRED READING:

Chemaly, Soraya (2018). Rage Becomes Her: The Power of Women's Anger. Atria books.

Despentes, Virginie (2020). Césars : « Désormais on se lève et on se barre », par Virginie Despentes. Libération, 1er mars.

Fraser, Nancy (2001). Recognition without Ethics? Theory, Culture & Society 18(2–3): 21–42.

Maïga, Aissa (ed) (2018). Noire n’est pas mon métier. Paris : Éditions du Seuil.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN FALL 2020

Teaching at SFU in fall 2020 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).