Summer 2020 - FREN 430 D100

Topics in Québécois Literature (3)

Class Number: 3650

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 11 – Aug 10, 2020: Fri, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Advanced study of selected works of Québécois literature. Topics will vary.

COURSE DETAILS:

« S’il y a une problématique qui s’inscrit dans ce qu’on appelle “l’air du temps”, c’est bien celle de l’altérité », écrit Janet M. Paterson dans son ouvrage Figures de l’Autre dans le roman québécois contemporain (2004). Dans le cadre du cours FREN430, nous étudierons la signification de ce concept par le biais d’une base notionnelle et théorique sur le sujet. En puisant dans le grand champ littéraire canadien-français et québécois, j’ai choisi différentes œuvres qui nous permettront d’analyser divers personnages Autres, c’est-à-dire des personnages qui, dans leur contexte fictif, sont dépeints comme marginaux, puisque ne détenant pas les caractéristiques principales du « groupe de référence ». Nous nous arrêterons d’abord sur le roman Le Survenant (1945) de Germaine Guèvremont pour observer l’altérité de l’étranger. Ensuite, nous poursuivrons avec La Québécoite (1983) de Régine Robin en regardant le rapport à l’immigration. Nous visionnerons Aurore (2005) de Luc Dionne tout en traitant de la question des figures de la criminelle au Québec. Quelques cours seront dédiés au thème de l’homosexualité dans le roman Un habit de lumière (1999) d’Anne Hébert et aux problèmes altéritaires liés aux classes sociales dans le film Matthias et Maxime (2019) de Xavier Dolan. À la fin, nous parlerons du roman Les grandes marées (2015) de Jacques Poulin pour bien comprendre la signification du mot « exclusion ». 

Grading

  • Tests en classe (X3) 45%
  • Dissertation finale 45%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

GUÈVREMONT, Germaine ([1945] 1989), Le Survenant, édition critique établie par Yvan G. Lepage, Montréal, Presses de l’Université de Montréal. (Coll. « Bibliothèque du Nouveau Monde ».)
ISBN: 9872760626164

HÉBERT, Anne (1999), Un habit de lumière, France, Seuil.
ISBN: 2020367424

POULAIN, Jacques (2015), Les grandes marées, Montréal, Lémeac.
ISBN: 2760936104

ROBIN, Régine ([1983] 1993), La Québécoite, Montréal, Typo.
ISBN: 289261080X

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2020

Please note that all teaching at SFU in summer term 2020 will be conducted through remote methods. Enrollment in this course acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as soon as possible to ensure that they are eligible and that approved accommodations and services are implemented in a timely fashion.