Spring 2021 - EDUC 823 G033

Curriculum and Instruction in an Individual Teaching Speciality (5)

Class Number: 4649

Delivery Method: Remote

Overview

  • Course Times + Location:

    Location: TBA

  • Instructor:

    Diane Dagenais
    dagenais@sfu.ca
    1-778-782-3222
    Office: HC 7361
    Office Hours: En ligne sur rendez-vous

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An intensive examination of developments in a curriculum area selected by the student. In addition the course will deal with major philosophical and historical factors that influence the present state and future directions of curriculum and instruction.

COURSE DETAILS:

Meeting Dates:

Du 6 janvier au 9 avril 2021.

Veuillez noter que la semaine de relâche (Reading break) est du 16 au 21 février, 2021.

Meeting Times:

En ligne en mode asynchrone

Meeting Location:

NA

Additional Details:

Le cours se déroule sur douze semaines et il se compose de 4 modules, lesquels regroupent diverses thématiques, une par semaine. Chacune des thématiques présente une dimension particulière du cours et est en relation directe avec celle qui la précède, ou lui succède. L’ensemble des thématiques constitue la somme des connaissances à acquérir par module.

Le calendrier présenté propose une progression hebdomadaire. Il va sans dire que les étudiant.e.s peuvent organiser différemment leur travail. À l’exception de la première semaine de cours pour laquelle le contenu thématique sera disponible le premier jour du semestre, le contenu de chaque nouveau module sera disponible le vendredi de la semaine qui précède le démarrage de celui-ci afin de permettre l’organisation du travail et le téléchargement des articles si nécessaire. Autrement dit, les étudiant.e.s pourront télécharger le module 2 à partir du vendredi de la troisième semaine de cours ; le module 3 à partir de la sixième semaine ; et le module 4, à partir de la neuvième semaine du cours.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

À la fin du cours, les étudiant.e.s vont pouvoir se référer aux connaissances acquises au fil de vos lectures des écrits dans le domaine et des discussions dans lesquelles les étudiant.e.s sont engagé.e.s durant la session pour apporter un regard critique sur les pratiques de littératie à l’école et dans la société. Plus concrètement, les étudiant.e.s seront capables de :

  • définir les concepts de littératies, de littératies plurilingues et de plurilittératies ;
  • identifier les perspectives théoriques fondatrices et émergentes sur la littératie et les pratiques de littératie ;
  • décrire les relations entre les pratiques de littératie, la construction identitaire et les situations d’apprentissage des langues, que celles-ci soient de langue première, seconde, tierce ou additionnelle ;
  • discuter dans une perspective critique du développement des littératies dans des environnements plurilingues et multiculturels à l’ère de la mondialisation ;
  • analyser les pratiques de littératie observées adoptées par une personne.

Grading

  • 1. Portfolio 20%
  • 2. Forum de discussion 20%
  • 3. Observation de pratiques de littératie (version 1 –non finalisée 20%, version 2 – finalisée 40%) 60%

Materials

REQUIRED READING:

Les articles et chapitres de livre à lire seront téléchargeables et disponibles en ligne au début de la session.


Graduate Studies Notes:

Important dates and deadlines for graduate students are found here: http://www.sfu.ca/dean-gradstudies/current/important_dates/guidelines.html. The deadline to drop a course with a 100% refund is the end of week 2. The deadline to drop with no notation on your transcript is the end of week 3.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SPRING 2021

Teaching at SFU in spring 2021 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).