Summer 2021 - FREN 420 D100

Discourse Analysis of French (3)

Class Number: 1171

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 12 – Aug 9, 2021: Thu, 8:30–11:20 a.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

This course aims at providing analytical tools for studying different genres of discourse in French such as billboard advertising, political speeches, literary texts, scientific papers, and pamphlets.

COURSE DETAILS:

Dans ce cours nous examinerons différents aspects de la relation entre langue et migration dans l’espace francophone, mais pas seulement.

Nous commencerons par analyser le rôle central que joue la langue dans la régulation de la mobilité géographique des migrant-e-s. Nous étudierons de manière critique comment les états-nations ont mis en place des tests linguistiques visant à sélectionner le type de migrant-e-s et la nature de leur  séjour dans le pays d’accueil (ex : étudiant-e, travailleur/travailleuse (non) qualifié-e, citoyen-n-e). 

Nous discuterons de manière détaillée de la notion d’intégration et de la compétence linguistique dans la langue d’accueil qui y est généralement attachée. Que veut dire ‘être intégré-e’ ? Un-e migrant-e peut-il/elle être intégré-e s’il ou si elle ne parle pas la langue du pays d’accueil ?

Nous déconstruirons aussi la corrélation entre compétence linguistique et intégration économique. Parler la langue d’accueil est-il suffisant pour qu’un migrant-e soit compétitif sur le marché du travail local?  

Nous examinerons des cas de demandes d’asile pour lesquelles la langue est un critère considéré fiable pour attester de la nationalité du demandeur/de la demandeuse. La langue est-elle toujours un marqueur sûr pour déterminer l’identité nationale de quelqu’un ? Parle-t-on toujours la langue de la terre qui nous a vu naître ?

Finalement nous analyserons les conséquences linguistiques des différents types de mobilité. Nous montrerons par exemple comment l’esclavage a en partie conduit à l’émergence des créoles, comment la colonisation d’exploitation n’a pas entraîné la mort des langues locales dans le cas de l’Afrique, comment et pourquoi certaines populations migrantes abandonnent leur(s) langue(s) plus rapidement que d’autres, etc.

Le syllabus est sujet à changement en fonction des intérêts et des demandes exprimés par les étudiant-e-s.

Le cours permettra aux étudiant-e-s d’acquérir des compétences en sociolinguistique à travers la lecture de textes théoriques et les discussions de classe.  

Grading

  • Participation aux discussions de classe et leur lecture des textes 15%
  • Examen mi-session 30%
  • Papier de recherche original à rendre à la fin du semestre 40%
  • Présentation orale de la recherche originale à l’ensemble de la classe à partir de la seconde moitié du semestre 15%

Materials

REQUIRED READING:

Aucun ouvrage particulier n’est requis pour ce cours. L’enseignante fournira au début du premier cours une bibliographie complète d’ouvrages fortement recommandés. Les articles à lire en classe seront postés sur Canvas tout au long du semestre.


Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2021

Teaching at SFU in summer 2021 will be conducted primarily through remote methods, but we will continue to have in-person experiential activities for a selection of courses.  Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).