Spring 2023 - FREN 442 D100

Topics in French Literature from 1789 to 1989 (3)

La Décadence

Class Number: 6489

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 4 – Apr 11, 2023: Mon, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Advanced study of selected works written between the late eighteenth century and the late twentieth century. May be organized by period, movement, theme or approach. Students with credit for FREN 467, 470 or 475 must get permission from the Department to take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

LA DÉCADENCE 

Nous lirons des textes issus de la décadence, avec Huysmans, Rodenbach et Schwob, ou de ses alentours, avec Maupassant et Villiers de L’Isle-Adam. Parus sur une dizaine d’années, entre 1882 et 1892, ces écrits se rapportent à la période appelée fin de siècle. Les deux romans et les contes choisis ont pour sujet récurrent l’amour perçu dans ses derniers moments et traité comme inséparable de la mort, à travers parfois des représentations fantastiques. Nous verrons chez Rodenbach et Villiers d’étranges survivances de l’amour au-delà de la disparition de l’aimée. Les changements apportés par la modernité rencontrent une résistance chez les décadents qui regardent vers un plus grand passé et vers un monde artificiel. Les personnages de Huysmans, dans En rade, fuient Paris et cherchent refuge dans une campagne qui se révèle en plus grande décomposition encore que la capitale. Deux contes de Schwob font participer le médecin et le dentiste à l’aggravation de la maladie et à la détérioration du corps, et effacent l’espoir que l’époque commence à placer dans la science médicale. L’art accompagnera nos lectures des œuvres, y compris des poèmes, tout au long du trimestre, qu’il s’agisse des photographies chez Rodenbach ou des tableaux et gravures de Moreau, Redon, Mossa, Ensor…

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Le cours s’élaborera à partir de lectures et de discussions, avec des questions de compréhension et de réflexion sur chaque oeuvre distribuées au préalable aux étudiants. Par le travail effectué ce trimestre, les étudiants approfondiront leur lecture et leur analyse des textes et images de la seconde moitié du XIXe siècle et des premières années du XXe siècle. En même temps, ils exerceront leurs habitudes de recherche et étendront leurs acquis en rédaction à travers un journal de lecture.

Grading

  • Journal de lecture, rendu deux fois (25% + 30%) 55%
  • Examen de mi-trimestre 30%
  • Participation aux activités et discussions de classe 15%

NOTES:

Les textes lus ce trimestre seront accompagnés d’une liste de questions pour leur étude à la maison et pour leur discussion durant le cours.

Materials

REQUIRED READING:

Huysmans, J.-K., En rade. (1887).
Livre librement disponible en ligne (édition de 1928):
Huysmans En rade (sur Gallica)

Rodenbach, Georges. Bruges-la-Morte. (1892).
Livre librement disponible en ligne (édition de 1892, avec photographies):
Rodenbach Bruges-la-Morte (sur Gallica)

Schwob, Marcel. Coeur double. (1891).
Livre librement disponible en ligne (édition de 1925):
Schwob Cœur double (sur Gallica)

TEXTES DISPONIBLES SUR CANVAS:
Contes de:

Remy de Gourmont 
Guy de Maupassant
Octave Mirbeau
Villiers de L’Isle-Adam
Poèmes de:
Charles Baudelaire 
Théophile Gautier
Jean Lorrain
Germain Nouveau
Villiers de L’Isle-Adam

RECOMMENDED READING:

Des lectures supplémentaires seront indiquées sur Canvas.

REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html