Fall 2024 - FREN 334 D100
Topics in French Applied Linguistics (3)
Class Number: 6568
Delivery Method: In Person
Overview
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Course Times + Location:
Sep 4 – Dec 3, 2024: Thu, 11:30 a.m.–2:20 p.m.
Burnaby
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Instructor:
Gaelle Planchenault
gplanche@sfu.ca
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Prerequisites:
FREN 275 or 270 OR LING 222.
Description
CALENDAR DESCRIPTION:
The study of selected topics in French Applied Linguistics. The course may be developed around one or a combination of areas such as Computer-mediated-communication, language pathology, language socialization, translation, error analysis, language in contexts, language planning. This course may be repeated once for credit if the topic is different.
COURSE DETAILS:
L’acquisition du langage est une des étapes capitales des premières années de l’enfant. Qu’en est-il de l’enfant qui acquiert non pas une langue maternelle, mais deux (voire 3) ? Son développement langagier s’en trouve-t-il ralenti ? Pour l’enfant qui apprend le français comme langue seconde à un jeune âge et/ou dans un contexte institutionnel (programme d’immersion par exemple), l’on parle d’un enseignement précoce dont le but est d’atteindre une compétence dite « native ». Mais est-ce possible ou seulement nécessaire à son développement en tant que francophone ? Dans le contexte canadien de bilinguisme officiel et en situation francophone minoritaire, les choix de scolarisation proposés ont des implications importantes. Dans ce cours nous verrons non seulement comment les enfants apprennent le français comme langue première ou seconde, mais nous nous interrogerons également sur les implications cognitives et sociales de ces apprentissages.
Bibliographie préliminaire
L’enfant dans la langue, A. Morgenstern (Presses Sorbonne Nouvelle, 2009)
Bilingual: Life and reality, F. Grosjean (Harvard University Press, 2010)
Studying Bilinguals, F. Grosjean (Oxford University Press, 2008)
Être bilingue (3e Edition), Georges Lüdi, Bernard Py (Peter Lang, 2003)
Grading
- Recherche sur un des thèmes du cours (par équipe de 3) (dont une partie des points sera accordé pour les étapes préliminaires du travail) 25%
- Présentation orale de cette recherche dans le cours 25%
- 2 tests de connaissance écrits (donnés au cours du trimestre) 35%
- Participation et devoirs (Pour ce cours, les étudiant.e.s n’ont pas à faire l’acquisition d’un ouvrage particulier, mais ils/elles auront à faire des lectures régulières) 15%
Materials
REQUIRED READING NOTES:
Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.
Department Undergraduate Notes:
Registrar Notes:
ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS
SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.
Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html
RELIGIOUS ACCOMMODATION
Students with a faith background who may need accommodations during the term are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.