Summer 2025 - FREN 444 D100
Topics in Contemporary Literature in French (3)
Class Number: 3590
Delivery Method: In Person
Overview
-
Course Times + Location:
May 12 – Aug 8, 2025: Tue, 11:30 a.m.–2:20 p.m.
Burnaby
-
Instructor:
Guillaume Girard
ggirard@sfu.ca
-
Prerequisites:
FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.
Description
CALENDAR DESCRIPTION:
Advanced study of selected works written from the late twentieth century to the present. May be organized by author, theme or approach. Students with credit for FREN 475 need departmental authorization to take this course for credit.
COURSE DETAILS:
Dans ce cours, vous étudierez les littératures jeunesse queer d’expression française. Pour ce faire, vous lirez des romans, des pièces de théâtre et des bandes dessinées destinés aux enfants ou aux adolescent·es. À travers des ateliers de discussion et d’analyse en équipes de même que des débats et des exercices de rédaction autour de thèmes et d’enjeux soulevés par les textes étudiés, vous serez appelé·es à vous questionner sur les façons éthiques d’aborder auprès de personnes mineures des sujets pouvant être perçus comme délicats et sur la manière d’enseigner adéquatement ce type de publications. Vous articulerez votre réflexion sur les œuvres à partir de trois évaluations, dont deux analyses portant sur des textes déterminés par le professeur, et une présentation orale portant sur un texte de votre choix. Ce cours est donc l’occasion pour vous de découvrir ce que la littérature en français a à offrir en matière de représentations 2ELGBTQIA+ qui s’adressent aux personnes de moins de 18 ans. Si vous vous destinez à l’enseignement au primaire ou au secondaire, vous développerez votre capacité à recourir à des textes queer dans vos cours. Plus largement, vous vous initierez à la richesse symbolique des littératures jeunesse queer et aux potentialités qu’elles ouvrent.
COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:
Ce cours a pour but de vous amener à analyser des œuvres contemporaines des littératures jeunesse queer d’expression française et à acquérir les compétences nécessaires pour articuler une réflexion pertinente sur ce type de production littéraire. Le cours est conçu pour que vous vous initiez à différentes façons de représenter, par les mots ou par les images, des sujets liés aux réalités 2ELGBTQIA+ dans le but de combler un besoin de reconnaissance chez le public concerné ou de sensibiliser les personnes qui ne seraient pas au fait de ces réalités. De plus, à travers les rédactions et la présentation orale, vous consoliderez votre capacité à critiquer et à argumenter efficacement.
Grading
- Plan de deux paragraphes de dissertation 25%
- Développement complet d'une dissertation 35%
- Présentation orale 25%
- Passages et questions 10%
- Participation 5%
Materials
REQUIRED READING NOTES:
Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.
Department Undergraduate Notes:
Registrar Notes:
ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS
SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.
Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html
RELIGIOUS ACCOMMODATION
Students with a faith background who may need accommodations during the term are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.