Last modified: March 13, 2016
 
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[ Readings]   

 

SYLLABUS

Summer 2017
[
Presentation du Cours]

Praxis: l'autre marxisme (College International de Philosophie)


            En 1844, Marx écrit que « La philosophie ne peut être réalisée sans la suppression du prolétariat, et le prolétariat ne peut être supprimé sans la réalisation de la philosophie. » Adorno fera le commentaire suivant : « La philosophie, qui parut jadis dépassée, se maintient en vie parce que le moment de sa réalisation fut manqué. » Quel sens donner à cet étrange concept de réalisation de la philosophie ? Je souhaite dans ce séminaire présenter l’ébauche d’une réponse à cette question, réponse dont un développement complet figure dans mon livre, La philosophie de la praxis (Lux Editeur).           

            Les quatre cours seront dédiés chacun à un auteur, le jeune Marx, Lukács, Adorno, et Marcuse. Le développement de la philosophie de la praxis sera tracé chez ces auteurs. Les concepts clé d’ « aliénation, » « réification », « pratique », « metacritique », « identité » et « rationalité technologique » seront examinés à travers leur évolution dans la pensée des philosophes de la praxis.

4 Mai : Introduction à la Pensée Politique de Lukács

5 Mai : "Anti-capitalisme romantique dans La theorie du roman de Lukacs" Invité, Michael Löwy

1 Juin : Adorno et Marcuse, Art et Culture de Masse

8 Juin : Marcuse : La Critique de la Raison Technologique

Spring 2016
[
Presentation du Cours]

La Philosophie japonaise face à la Rationalité occidentale (College International de Philosophie)

La philosophie japonaise fut au carrefour de la pensée américaine, européenne et bouddhiste pendant la période qui alla de la fin du 19ème siècle jusqu'à la deuxième guerre mondiale. La modernisation provoqua une crise à laquelle les philosophes répondirent avec une originalité remarquable.

En 1942 le thème de la spécificité culturelle japonaise a inspiré un colloque intitulé "Dépasser la Modernité". Le colloque rassemblait les tenants d'opinions très variées, notamment des anti-rationalistes et des anti-occidentaux, mais aussi d'autres penseurs éminents vouant un attachement plus tempéré à la culture japonaise. Ces derniers affirmait que la culture japonaise est un ordre spirituel original et authentique, tout aussi capable que la culture occidentale de guider une civilisation moderne. Ils rejetaient par là la prétention de la civilisation occidentale à définir la modernité pour l'espèce humaine toute entière.

Dans ce contexte la culture occidentale signifie les formes spécifiques de rationalités associées à la science et à la technologie moderne ; la synthèse culturelle que les philosophes Japonais recherchaientt impliquait d'attacher à cette rationalité une signification nouvelle tirée de la tradition orientale.

'Dépasser la modernité' : cette idée anticipe étrangement le concept de « post-modernité » et les tentatives ultérieures d'autres intellectuels non européens dans leurs luttes anti-impérialistes et qui les ont menés à déclarer leur indépendance spirituelle par rapport aux sources européennes de leur modernité. Que signifie pour nous ce développement philosophique aujourd’hui maintenant que s’amorce la crise globale de la modernité sans précédent?  

Les sujets des quatre cours de ce séminaire sont :

I.  Bouddhisme et post-modernité, de Suzuki à Roland Barthes. April 11(Amphi Stourdze)

II. La philosophie de Nishida, premier philosophe original du Japon. April 18 (Amphi Stourdze)

III. L’esthétique japonaise contre la rationalité occidentale, Kuki, Tanizaki et Kawabata. May 9 (Salle Maurice Allais)

IV. Watsuji  et la géographie philosophique, l’influence de Heidegger. May 23 (Amphi Stourdze)


6:30-8:30 pm

Ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche, 25 rue de la Montagne Sainte Geneviève, 75005 Paris, Salle


Fall 2015

857 Syllabus
[Readings]
CMNS 857: Philosophy and Sociology of Technology

This course will introduce philosophy and sociology of technology through major texts in the Continental tradition, and recent approaches to technology studies in the social sciences. We will begin with the philosophical work of Heidegger and his student Marcuse. Heidegger proposed the now classic theory of the “enframing,” the most sophisticated version of the idea of the domination of human beings by their own technology. Marcuse’s neo-Marxist theory has some similarities to Heidegger’s, however, he opens up the possibility of a radical transformation of technology. Habermas tried to reformulate Critical Theory as a radical liberal-democratic approach. These radical critiques of technology appear outdated to Lyotard, the chief philosopher behind the “postmodern” movement. We will next discuss a book by Don Ihde on the phenomenology of technology. The approach here is less critical and emphasizes the everyday experience of technology in its cultural aspect. The contributions of recent science and technology studies are represented by articles by Pinch and Bijker, Latour, and case studies by Collins and Pinch. The constructivist approach is non-determinist and focuses on the empirical study of cases. We will then read my recent collection with Norm Friesen that applies an approach I call “critical constructivism” to the Internet, followed by the presentation of a similar method in a book by Maria Bakardjieva. We will conclude with chapters from my forthcoming book on philosophy of technology.
[Full Syllabus] [Readings]

Spring 2015

Programme
[Lectures de cours]
Séminare: La technique et les valeurs  (l’École normale supérieure)
Quelle est la relation entre la technique et les valeurs ? Cette question est à l’arrière-plan de la politique de la technique. Peut-on espérer changer la technique pour la rendre conforme à nos valeurs ou faut-il nous conformer à ses impératives ? Cette dernière vue a prévalu jusqu'à récemment et a justifié une mentalité technocratique qui prédomine encore maintenant dans les entreprises et les gouvernements. Mais des luttes politiques récentes semblent la réfuter. L’écologie commence à forcer la technique à se conformer à nos valeurs. Cette question s’implique dans un vieux problème philosophique, le problème de la relation entre les faits et les valeurs. David Hume nous dit que « devoir » ne peut pas être dérivé de « être ». Aucun nombre de faits ne peut établir une valeur.
Bien que Kant pensât que certaines valeurs pouvaient être dérivées du fait que les hommes sont rationnels, d’autres philosophes ont conclu que les valeurs ne sont que des préférences qui ne sont pas basées dans la réalité. Aucune des deux théories trouva une connexion entre les valeurs et les faits. Ce débat continue indéfiniment et semble incapable de résoudre le dilemme. Par contre, il s’avère que la technique est constituée de faits qui incorporent des valeurs. Contester les valeurs incorporées dans la technique peut entraîner de nouveaux faits. Le problème posé par ce séminaire reste ouvert. [Programme] [Lectures de cours]

Fall 2014

857 Syllabus

CMNS 857: Seminar in Frankfurt School Critical Theory
This course introduces Frankfurt School Critical Theory through the writings of Benjamin, Horkheimer, Adorno, Marcuse, and Habermas. The course also includes background readings in Marx and Lukács. The course presupposes some knowledge of Marx’s work and the philosophical tradition. A minimal acquaintance with Marx and with modern philosophy (Descartes to Kant) will be very helpful. I will lecture on the philosophical background and the more difficult texts. [Full Syllabus]

Fall 2010

857 Syllabus

CMNS 857: Philosophy of Technology
This course will introduce philosophy of technology through literature, major texts in the Continental tradition, and recent approaches to technology studies in the social sciences.  We will begin with Aldous Huxley’s famous novel Brave New World which lays out in narrative form the dystopian terms of 20th Century technology critique. The domination of man by machine is the theme. A dystopian logic of technology underlies the philosophical work of Heidegger and his student Marcuse. Marcuse’s theory, however, opens up the possibility of a radical transformation of technology. With Habermas we have a very different attempt to come to terms with the existing technology by limiting its reach. The contributions of recent science and technology studies are represented here by articles by Pinch and Bijker and Latour, and a collection of case studies by Collins and Pinch. The constructivist approach is non-determinist and focuses on empirical study of cases. We will then read my recent book which draws on all these sources to present an approach I call “critical constructivism.” We will conclude with the contents of a special section of the Information Society Journal in which several authors apply critical constructivism to the study of information technology. [Full Syllabus]

Fall 2007

488 Syllabus

CMNS 488: Seminar in Frankfurt School Critical Theory
This course introduces Frankfurt School Critical Theory through the writings of Benjamin, Horkheimer, Adorno, Marcuse, and Habermas. The course also includes background readings in Marx and Lukács. The course presupposes some knowledge of Marx’s work and the philosophical tradition. If you do not know Marx, at the very least read Marx and Engels' Communist Manifesto carefully to get an idea what you’ve been missing. A minimal acquaintance with modern philosophy (Descartes to Kant) will be very helpful. I will lecture on the philosophical background and the more difficult texts. [Full Syllabus]

Fall 2006

857 Syllabus
CMNS 857: Philosophy of Technology
This course will introduce philosophy of technology through literature, major texts in the Continental tradition, and recent approaches to technology studies in the social sciences. We will begin with Aldous Huxley’s famous novel Brave New World which lays out in narrative form the dystopian terms of 20th Century technology critique. The domination of man by machine is the theme. A dystopian logic of technology underlies the philosophical work of Heidegger and his student Marcuse. Marcuse’s theory, however, opens up the possibility of a radical transformation of technology. With Habermas we have a very different attempt to come to terms with the existing technology by limiting its reach. Foucault approaches similar issues of science and technology based domination from a more empirical standpoint. He relates the acquisition of social knowledge to the exercise of power through procedures and devices. His work will help us to interpret the contributions of recent science and technology studies, represented here by Pinch and Bijker and Latour. We will conclude with my own book which draws on all these sources to present an approach I call “critical constructivism.” [Full Syllabus]
Winter 2006

858 Syllabus
CMNS 858: Alternative Modernity
This course will consider the possibility of alternative modernities from the standpoint of a critical constructivist approach to technology studies. We will challenge deterministic theories of modernization and convergence of all advanced societies by examining a variety of theoretical and cultural works. Constructivist technology studies shows the influence of values on design in the case of many particular devices. In this course we will attempt to go beyond case histories to consider the larger context in which modernities are understood and developed. This approach opens up the field of research very widely. The materials of the course are extremely diverse and will challenge the students to learn about everything from medical ethics to Japanese history, Critical Theory to French postmodernism. [Full Syllabus]
Spring 2003

555 Syllabus
Philosophy of Technology
This course will introduce philosophy of technology through literature, major texts in the Continental tradition, and recent approaches to technology studies. [Full Syllabus]
Fall 1999

333 Syllabus

Philosophy of Technology
Industrial society is an experiment with a brief past and an uncertain future. Other forms of human society--tribal and feudal societies--have proven their ability to survive over thousands of years. Our society is the first to base itself on artificial sources of power and mechanical means of production. In less than two centuries, this new form of society has transformed the globe and made the human race capable of realizing its highest ideals but also powerful enough to destroy itself. [Full Syllabus]

506 Syllabus Phil. 506
This is a course on 20th century existentialism, Critical Theory, and postmodernism. The main philosophers covered include Heidegger, Lukacs, Adorno and Horkheimer, Habermas and Foucault. The theme is the response to the crisis of scientific-technical rationalism and the breakdown of traditional concepts of individuality and history. This response at first takes the form of attempts to create "concrete" philosophies that focus on the personal and socio-historical dimensions of human life. The century is ending with new developments related to the turn to language through communication theory or linguistics. [Full Syllabus]