Spring 2023 - FREN 444 D100

Topics in Contemporary Literature in French (3)

Gender/Sex Diversity

Class Number: 1981

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 4 – Apr 11, 2023: Wed, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Advanced study of selected works written from the late twentieth century to the present. May be organized by author, theme or approach. Students with credit for FREN 475 need departmental authorization to take this course for credit.

COURSE DETAILS:

Est-il possible d’échapper aux normes, au contrôle, à la surveillance, à la discipline et à la régulation des rapports de pouvoir qui gèrent et qui administrent l’identité de genre et les pratiques sexuelles des êtres humains dans nos sociétés ? S’il n’est pas tout à fait possible de se libérer du système biopolitique de la société disciplinaire qui contrôle la construction du genre et de la sexualité, il est toutefois concevable d’envisager des points de résistance. Dans ce cours, nous étudierons des œuvres littéraires et cinématographiques contemporaines qui résistent à la normalisation, à la discipline et à la régulation des genres et des sexualités. Nous analyserons des œuvres qui critiquent, déstabilisent et déséquilibrent les relations de pouvoir. Nous nous intéresserons donc à la grande diversité des genres et des sexualités dont les êtres humains font preuve. Comme nous pouvons le constater, l’imposition simpliste et réductrice du système patriarcal, hétéronormatif et binaire du genre n’arrive pas à faire disparaître la diversité des identités et des expressions de genre ainsi que la diversité des pratiques sexuelles. Nous étudierons plus particulièrement la critique que Nelly Arcan (autrice du Québec) fait de la construction de la féminité toxique, puis l’exploration de l’expérience trans que nous propose Gabrielle Boulianne-Tremblay (autrice du Québec), ensuite la description nuancée de l’ambiguïté de l’identification de genre que décrit Nina Bouraoui (autrice de l’Algérie et de la France) et enfin la réflexion intersectionnelle sur l’orientation sexuelle, la racialisation et la migration que propose Abdellah Taïa (auteur du Maroc).   

Grading

  • Plan de dissertation 20%
  • Dissertation 30%
  • Travail final 40%
  • Participation 10%

NOTES:

Note: Toutes les évaluations auront lieu à la maison.

Materials

REQUIRED READING:

Arcan, Nelly. Putain. Paris : Seuil, coll. « Points », 2001. 
ISBN: 2-02-055717-7

Boulianne-Tremblay, Gabrielle. La fille d’elle-même. Montréal : Éditions Marchand de feuilles, 2021.
ISBN: 978-2-925059-10

Bouraoui, Nina. Garçon manqué. Paris : Stock, 2000.
ISBN: 2-253-15254-4

Taïa, Abdellah, L’armée du salut. Paris : Éditions du Seuil, coll. « Points », 2006.
ISBN: 978-2-7578-3701-6

RECOMMENDED READING:

Gagnon, Anne, Huguette Maisonneuve et Carl Perrreault, Guide des procédés d’écriture, Saint-Laurent : ERPI, 2007.
ISBN: 9782761324304

Lecavalier, Jacques. L’express grammatical : révision et correction de textes. Saint-Laurent : ERPI, 2006.
ISBN: 2761319362

REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html