Spring 2024 - FREN 275 D100

French Linguistics Today (3)

Class Number: 6050

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 8 – Apr 12, 2024: Mon, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Apr 19, 2024
    Fri, 12:00–3:00 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 222 (students with B+ in FREN 221 can take 222 concurrently with FREN 275).

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Introduces to some fundamental questions about human behavior that can be answered by the study of the language forms, structure, and use. Topics such as how did language begin? Where is French from, and how did it change over the years? How does French vary from place to place, from context to context? Students who have credit for FREN 270 or 370 or LING 222 cannot complete this course for further credit. May not be taken concurrently with LING 222. Breadth-Social Sciences.

COURSE DETAILS:

D’où vient la faculté de langage ? D’où vient le français ? Quelles ont été les relations linguistiques entre le français et l’anglais ? Comment le français fonctionne-t-il et en quoi se distingue-t-il des autres langues ? Voici certaines des questions pour lesquelles ce cours vous proposera des éléments de réponse.

Afin d’y parvenir, ce cours procèdera à une introduction à la science du langage; nous ferons également un survol de l’histoire de la langue française afin de comprendre d’où viennent certaines de ses propriétés (genre, pluriel, le son « r », etc.). Nous procèderons ensuite à l’analyse linguistique structurale afin de comprendre son fonctionnement, en utilisant les notions de signe linguistique, de système, de phone, de phonème, de monème, de constituant syntaxique, etc. Les analyses phonologiques, morphologiques et syntaxiques qui seront effectuées feront ressortir la structure du français et certaines différences d’une région de la francophonie à une autre.

Chaque semaine, il y aura des lectures à faire et des exercices à préparer, soit à partir de notes disponibles sur Canvas, soit à partir de polycopiés distribués en classe.

Le cours sera donné intégralement en français.

Grading

  • Transcriptions en classe (2 tests, après le module phonétique) 15%
  • Travail de préparation 25%
  • Évaluation intra 1 (mi-semestre, en classe) 30%
  • Évaluation finale 30%

Materials

REQUIRED READING:

Il n’est pas nécessaire de se procurer un manuel à la librairie de l’université. Le cours sera donné à partir de l'information disponible en format électronique sur CANVAS.

Le matériel présenté en cours sera également complété à l'occasion par des notes mises à la disposition des étudiants. Il est recommandé d'aller consulter les ouvrages de référence ci-dessous et d’autres sites web tels que ceux recommandés si l’on ressent le besoin d'éclaircir certains points abordés en classe. À noter que seules les sections pertinentes pour ce cours sur les diverses pages web recommandées sont à consulter.


REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Department Undergraduate Notes:

 

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html