Fall 2017 - FREN 245 D100

Introduction to Literary Studies (3)

Class Number: 2094

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 5 – Dec 4, 2017: Wed, 9:30–10:20 a.m.
    Burnaby

    Sep 5 – Dec 4, 2017: Fri, 8:30–10:20 a.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 222 (students with B+ in FREN 221 can take 222 concurrently with 245).

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An introduction to French literary studies with selected works in poetry and prose, including theatre. Attention will be given to methods of analysis. The course will be conducted in French. Students with credit for FREN 240 or 230 cannot take FREN 245 for further credit Breadth-Humanities.

COURSE DETAILS:

Ce cours fournit aux étudiants une base pour l'étude critique des textes littéraires français à travers une enquête sur la terminologie clé, les méthodes et les théories de la critique littéraire. Le cours permettra aux étudiants de développer leurs compétences à rédiger une analyse littéraire et à approfondir leurs connaissances en littérature. Des ateliers de lecture et de rédaction offriront l’occasion de se familiariser avec une série de techniques efficaces d’analyse du contenu et de la forme du texte littéraire, tel que la préparation des fiches de lecture, la réalisation d’une bibliographie annotée et pertinente, et l’organisation d’un plan clair et concis. Le corpus d’étude de ce trimestre sera constitué des œuvres et des extrais de différents genres littéraires du 19ème siècle et du 20ème siècle

Grading

  • Composition 25%
  • Essai en classe 20%
  • Activités en classe 25%
  • Plan et bibliographie pour la composition 15%
  • Participation 10%
  • Fiches de lecture 5%

Materials

MATERIALS + SUPPLIES:

Textes distribués sur Canvas (auxquels pourront s’ajouter d’autres lectures):
Poésie:
Charles Baudelaire, “La soupe et les nuages” (1869) ; “Assommons les pauvres !” (1869)
Paul Eluard, “La terre est bleue comme une orange…” (1929)
Arthur Rimbaud, “Vénus Anadyomène” (1870)  

Nouvelle: Guy de Maupassant, “Le Horla” (1887), “La Parure” (1884)  

Roman: Albert Camus, La Chute (1956)  

Théâtre: Jean-Paul Sartre, Les Mouches (1947) (extrait)    

◊◊◊Tous les textes pour ce cours sont disponibles au format PDF sur Canvas. Lors de chaque séance, vous devez apporter le texte du jour avec vous, soit sur l’écran d’un ordinateur portable ou d’un autre appareil, soit sur papier si vous préférez imprimer les documents.◊◊◊

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://students.sfu.ca/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS