Spring 2017 - FREN 345 D100

Survey of French Literature from 1600 to 1789 (3)

Class Number: 2377

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 4 – Apr 7, 2017: Mon, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 301W; FREN 245, 230, or 240.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A survey of works, themes, or movements in French literature of the 17th and 18th centuries.

COURSE DETAILS:

Ce cours examine la façon dont la littérature française des 17e et 18e siècles exprime les risques, les enjeux, et les obligations de la confession sous l’Ancien Régime. Les pratiques de la confession à l’époque moderne modifient profondément le rapport entre l’individu et l’autorité. D’une part, en se confessant le fidèle intériorise les contraintes sociales et apprend à se régler selon les exigences de son rang. D’autre part, les pouvoirs monarchiques et ecclésiastiques trouvent dans la confession une technique pour la discipline des corps et des esprits de leurs sujets. Cependant, comme les pièces, les romans, les traités, et les mémoires de l’époque le font voir, les hommes et les femmes français n’hésitent pas à s’approprier le mode confessionnal pour réaliser leurs propres objectifs. On se confesse pour se transformer, se convertir, se sauver, se justifier, se connaître, voire pour établir un nouveau système de savoir. Confesser veut dire aussi avouer, professer, proclamer. En lisant des œuvres de Jean Rotrou, Madame de Lafayette, René Descartes, Marivaux, l’Abbé Prévost, et Jean-Jacques Rousseau, notre enquête va explorer trois domaines que la confession réorganise pendant l’époque moderne : la foi, l’amour, et le soi. Nous étudierons également les caractéristiques clés des mouvements littéraires du Grand Siècle et du siècle des Lumières.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Acquis d’apprentissage :  

À la fin de ce cours, vous aurez appris à  
·         Analyser des textes littéraires de l’Ancien Régime en les rapportant à leur contexte historique  
·         Construire une argumentation à l’écrit et à l’oral en fournissant des preuves textuelles  
·         Reconnaître les caractéristiques fondamentales des mouvements littéraires de la France des 17e et 18e siècles  

Grading

  • Analyse littéraire #1 (17ème siècle) 30%
  • Analyse littéraire #2 (18ème siècle) 30%
  • Animer une discussion 15%
  • Performance finale 10%
  • Analyse de la performance 5%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

Rotrou, Jean. Le Véritable Saint Genest. Edited by François Bonfils and Hénin. Paris:  Flammarion,1999.
ISBN: 978208071052-9

Descartes, René. Discours de la méthode. Edited by Laurence Renault. Paris: Flammarion, 2000.
ISBN: 9782080710918

La Fayette, Madame de. La princesse de Clèves. Edited by Véronique Brémond Bortoli. Bibliolycée 49. Paris: Hachette, 2008.
ISBN: 9782011696977

Marivaux, Pierre Carlet de Chamblain. ‘L’Ile de La Raison’. In Marivaux: Théâtre Complet, edited by Frédéric Deloffre and Françoise Rubellin, 670–733. Paris: La Pochothèque, 2000.
[PDF sur Canvas]

Prévost, Antoine-François. Manon Lescaut. Edited by Véronique Brémond Bortoli. Bibliolycée 58. Paris: Hachette éducation, 2012.
ISBN: 9782012815063

Rousseau, Jean-Jacques. Les confessions (Livres I à IV). Edited by Véronique Le Quintrec. Bibliolycée 3. Paris: Hachette, 2002
ISBN: 9782011685339

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://students.sfu.ca/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS