Spring 2019 - FREN 331 D100

Accents of French (3)

Class Number: 5135

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 3 – Apr 8, 2019: Thu, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Apr 23, 2019
    Tue, 3:30–5:30 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 275 or 270 or LING 222.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An introduction to notions paramount to the study of French accents such as linguistic norm, representations and attitudes, phoneme and allophones for instance. Analyses on short corpora will provide students a hands-on experience and will lead to discussions about relevant methodologies.

COURSE DETAILS:

À noter que le cours sera donné intégralement en français. But du cours:          Ce cours a pour but de vous faire découvrir et connaitre un certain nombre d’accents du français et, en même temps, de vous familiariser avec les théories pertinentes pour bien comprendre certaines particularités de ces accents.   L’examen des accents passe obligatoirement par les notions de norme, de représentations et d’attitudes notamment, centrales à la perception et l’identification d’un accent, et qui mènent au jugement de la présence d’un accent particulier. Puisque l’accent est d’abord un phénomène de la langue orale, ce cours se basera sur des analyses d’abord phonologique pour identifier phonèmes et variantes afin d’en arriver à des descriptions complètes des particularités de chaque variété de français. Des analyses phonétiques instrumentales permettront d’opposer empiriquement les variétés entre elles dans leurs caractéristiques distinctives principales.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

À la fin de ce cours, vous serez capable de :

  • comprendre et d’ expliquer le système phonologique du français standard,
  • d’énumérer et de discuter certaines des principales différences avec les systèmes phonologiques de certains dialectes,
  • d’expliquer les principales notions reliées à la perception d’un accent,
  • de décrire et d’expliquer la méthodologie utilisée pour décrire les particularités phonologiques d’un accent,
  • d’appliquer cette méthodologie à l’explication d’un phénomène linguistique particulier,
  • d’expliquer en quoi vous aurez amélioré vos compétences en français.

Grading

  • Les méthodes d’évaluation de même que leur pondération seront précisées au premier cours.

REQUIREMENTS:

Vous devez faire le tutorial sur le plagiat suggéré sur Canvas au début du cours.

Materials

REQUIRED READING:

Ouvrages de référence Une liste des ouvrages de référence pour ce cours sera remise au dévut du cours.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS