Spring 2019 - FREN 352 D200

French and Francophone Cultures through Films and/or Media Texts (3)

Class Number: 8488

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 3 – Apr 8, 2019: Wed, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 222. Students with B+ in FREN 221 may take FREN 222 and FREN 352 concurrently.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Explores various cultural topics of French and Francophone countries (Europe, America, Africa, Asia) with the aid of visual and/or media text documents.

COURSE DETAILS:

Dans le cadre du cours, nous nous pencherons sur certaines caractéristiques du Québec contemporain à travers des essais, des poèmes, des romans et des films. Le cours sera articulé autour de trois grands axes : le féminisme au Québec, les relations entre autochtones et allochtones au Québec, et les réseaux sociaux au Québec. Chaque cours fera place à une partie magistrale, destinée à contextualiser les œuvres étudiées et à en proposer une analyse globale, puis une partie pratique, où les étudiant·e·s seront appelé·e·s à analyser les œuvres en sous-groupes autour de questions précises. Les étudiant·e·s auront une dissertation en classe à rédiger, un oral sur un film québécois à présenter et un travail final à remettre. À la fin de ce cours, les étudiant·e·s comprendront mieux la culture québécoise dans sa diversité et seront en mesure de repérer, de décrire et d’apprécier quelques manifestations thématiques et formelles de cette culture.

ŒUVRES ÉTUDIÉES  
Films

  • Hochelaga : Terre des âmes (Girard, 2018)
  • Les amours imaginaires (Dolan, 2010) 
Reportage  
  • Reportage de l’émission
Textes
  • Extraits de :
    • BOISCLAIR, Isabelle, Lucie Joubert et Lori Saint-Martin (2015), Mines de rien : chroniques insolentes, Remue-Ménage.
    • BOISVERT, Lili (2017), Le principe du cumshot : le désir des femmes sous l’emprise des clichés sexuels, VLB éditeur.
    • KANAPE FONTAINE, Natasha et Deni Ellis Béchard (2016), Kuei, je te salue : conversation sur le racisme, Écosociété.
    • GILL, Marie-Andrée (2015), Frayer, La Peuplade.
    • BOULERICE, Simon et Alain Labonté (2017), Moi aussi, j’aime les hommes, Stanké.
    • BOULERICE, Simon (2016), Géolocaliser l’amour, Les éditions de ta mère.
    • LAMBERT, Guillaume (2015), Satyriasis : (mes années romantiques), Leméac. 

Second regard sur l’artiste-performeur 2fik : « L’identité selon 2fik »

Grading

  • Dissertation en classe portant sur un extrait 25%
  • Présentation orale en équipe d’un film 25%
  • Travail final 40%
  • Participation : formulation d’une question liée à une citation tirée des textes à lire et des films à regarder 10%

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS