Spring 2020 - FREN 352 D100

French and Francophone Cultures through Films and/or Media Texts (3)

Class Number: 1637

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Jan 6 – Apr 9, 2020: Fri, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Exam Times + Location:

    Apr 21, 2020
    Tue, 3:30–6:30 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 222. Students with B+ in FREN 221 may take FREN 222 and FREN 352 concurrently.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Explores various cultural topics of French and Francophone countries (Europe, America, Africa, Asia) with the aid of visual and/or media text documents.

COURSE DETAILS:

Dans le cadre du cours La critique sociale contemporaine en France et au Québec, nous interrogerons les critiques sociales véhiculées dans la littérature et les arts au Québec et en France. Du roman à la chanson en passant par la nouvelle littéraire, le cinéma et les arts visuels, nous verrons les différentes manières qu’ont les auteur·e·s et les artistes de se positionner par rapport aux grandes problématiques de nos sociétés actuelles : la domination masculine, l’hypersexualisation, la surconsommation, les rapports de genre sexuel et les difficultés de l’immigration seront, entre autres, les principaux éléments explorés. Nous étudierons d’abord le roman Claustria (2012) de Régis Jauffret ainsi que le concept de « fiction critique » pour montrer comment l’écrivain dénonce la domination masculine. Ensuite, nous analyserons les nouvelles de Nelly Arcan dans le recueil Burqa de Chair (2011) pour mettre en perspective l’hypersexualisation. Par la suite, nous regarderons le documentaire Demain (2015) réalisé par Cyril Dion et Mélanie Laurent pour réfléchir sur la société de surconsommation et nous parlerons de la remise en question des rapports de genre sexuel dans les chansons d’Hubert Lenoir et dans certaines performances d’artistes francophones. En dernier lieu, nous examinerons le thème de l’immigration grâce au film Monsieur Lazhar (2011) de Philippe Farlardeau. À la fin du cours, les étudiant·e·s seront en mesure de connaître les grandes pensées critiques de la contemporanéité québécoise et française. Les étudiant·e·s auront la possibilité de voir comment la France et le Québec sont tournés vers le monde ; vers des problèmes mondiaux touchant l’international et le planétaire.

Grading

  • Exposé oral (15 minutes) 25%
  • Test d'écoute (films) (X2) 30%
  • Travail final (1000 mots) 35%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

Arcan, Nelly, Burqa de chair, (2011), Paris : Seuil. 
ISBN: 9782021028829

Jauffret, Régis, Claustria, (2012), Paris : Seuil. 
ISBN: 13978-2021022513

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS