Summer 2023 - EDUC 481 F200

Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (4)

Class Number: 4801

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 8 – Jun 19, 2023: Mon, Wed, 5:30–9:20 p.m.
    Burnaby

  • Instructor:

    Shauna Nero
    shauna_nero@sfu.ca
    Office Hours: Please contact instructor by e-mail to set up an online appointment.
  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 (French Immersion) or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Focuses on research and theories of language learning in bilingual programs and minority contexts, pedagogical approaches and curricula for teaching in French Immersion programs and Francophone elementary and secondary schools. Instruction given in French. Students with credit for EDUC 481W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

NOTE: This course is taught in French and is online.

Ce cours vise à poser des repères sociohistoriques, théoriques et pédagogiques de l’enseignement en français dans les programmes d’immersion et dans le programme francophone au niveau secondaire, par le biais de l’examen de la littérature et des programmes d’études de la C.B.  Les étudiant·e·s exploreront le contexte sociohistorique d’émergence de ces programmes en plus d’examiner les recherches récentes dans le domaine, ce qui leur permettra de s’initier aux caractéristiques de l’enseignement immersif et du programme francophone. Ils étudieront les particularités et les défis de l’enseignement en contexte francophone minoritaire en plus de se familiariser avec des ouvrages littéraires récents pouvant être enseignés en salle de classe. Les étudiant·e·s poseront une réflexion critique sur leurs propres pratiques d’enseignement et développeront des stratégies pédagogiques appropriées à ces différents contextes.

Note: EDUC 481 (Secondary) is a combined section class with EDUC 480 (Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (Secondary)).

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

  • Comprendre le context socio-historique des différents types de programmes de l’enseignement du français en Colombie-Britannique;
  • Se familiariser avec les recherches dans le contexte de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Se familiariser avec la méthodologie de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Évaluer les compétences et le contenu du français langue seconde-immersion ou français langue première;
  • Être en mesure de faire des liens explicites entre pratique, théorie et curriculum.

Grading

  • Plan de leçon (en traitant un texte authentique) 25%
  • Présentation orale et analyse écrite: sujets au choix 35%
  • Plan d’unité collaboratif et présentation (avec une partenaire) 40%

NOTES:

Il est possible que ces tâches soient modifiées. La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première semaine de cours après que j’ai eu l’occasion de vous rencontrer et discuter de vos besoins.

A NOTER: Il n’y a pas d’examen final dans ce cours.

Materials

REQUIRED READING:

Arnett, K. & Bourgoin, R. (2018). Accès au succès: Faciliter l’inclusion pour les apprenants de langue. Pearson Canada Inc.
ISBN: 9780134632766

Selected articles (to be found on Canvas)

Programme d’étude de Français langue https://curriculum.gov.bc.ca

REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

RELIGIOUS ACCOMMODATION

Students with a faith background who may need accommodations during the semester are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.