Summer 2023 - FREN 476 D100

Interdisciplinary Approaches in French Literature (3)

Rep de l’héroïne roman 19e

Class Number: 4756

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    May 8 – Aug 4, 2023: Wed, 2:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 230 or 240 or 245, FREN 301W, and at least one 300-level group B (lit.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

A study of French and Francophone literature from an interdisciplinary point of view. Topics will vary to include different disciplines: history, cultural studies, gender studies or the study of the relationships between literature and other arts.

COURSE DETAILS:

À l’exemple de trois héroïnes du roman du XIXe siècle, le cours examinera de plus près la représentation de l’héroïne dans le roman, ainsi que sa transposition dans la musique et le film. En prenant notre point de départ dans les nouvelles de Maupassant, nous allons bâtir notre analyse sur une révision rapide des éléments importants pour l’analyse littéraire avant de nous plonger plus en détail dans les trois romans au programme. Les étudiant.e.s utiliseront les techniques apprises d’abord dans des analyses littéraires simples, ensuite comparatives en utilisant des films (Flaubert, Madame Bovary) et des mises en musique (Mérimée, Carmen) pour faire ressortir l’approche particulière de la littérature. Du roman de mœurs, en passant par le roman sentimental, par l’influence du l’orientalisme, en route vers le roman réaliste, les questions tourneront autour du rôle et de la représentation de la femme, du reflet de la société et du contexte historique dans les œuvres au programme.

Grading

  • Création littéraire (conte de Maupassant) 20%
  • Analyse littéraire (Indiana) 30%
  • Analyse comparative (les héroïnes en étude) 40%
  • Participation 10%

Materials

REQUIRED READING:

(Étant donné l’annonce tardive du cours, les livres seront probablement le mieux disponibles sur Amazon; d’autres éditions sont acceptables.)


Gustave Flaubert, Madame Bovary. Dossier réalisé par François Kerlouégan. Paris : Gallimard, 2004. Folio plus classique.


ISBN: 978-2-07-031526-0

Prosper Mérimée, Carmen. Édition présentée, établie et annotée par Adrien Goetz. Paris : Gallimard, 2000. Folio Classique.


ISBN: 978-2-07-041308-9

George Sand, Indiana. Édition présentée par Béatrice Didier. Paris : Gallimard, 1984. Folio Classique.


ISBN: 978-2-07-037604-9

Les nouvelles de Maupassant seront distribuées en format électronique et via Canvas. Les étudiants doivent par ailleurs visualiser en dehors des heures de cours deux films ayant été réalisés sur deux des romans étudiés en cours : Madame Bovary (Claude Chabrol, 1991); Carmen (opéra de G. Bizet; en ligne).


REQUIRED READING NOTES:

Your personalized Course Material list, including digital and physical textbooks, are available through the SFU Bookstore website by simply entering your Computing ID at: shop.sfu.ca/course-materials/my-personalized-course-materials.

Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity website http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating. Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the university community. Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the university. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the university. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

RELIGIOUS ACCOMMODATION

Students with a faith background who may need accommodations during the semester are encouraged to assess their needs as soon as possible and review the Multifaith religious accommodations website. The page outlines ways they begin working toward an accommodation and ensure solutions can be reached in a timely fashion.