Fall 2020 - FREN 423 D100

Topics in the History of French (3)

French: A social history

Class Number: 3704

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 9 – Dec 8, 2020: Tue, 11:30 a.m.–2:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    FREN 270 or 275 or LING 222, FREN 301W, and at least one 300-level group A (ling.) course.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Studies of selected topics in French historical linguistics. Subject matter may include external history, history of sound changes, morphological and syntactic changes.

COURSE DETAILS:

Thème:

Il s’agit, dans ce cours, d’aborder la question de la naissance et du développement du français à partir de la colonisation de la Gaule par les Romains, notamment à partir de l’usage du latin vulgaire depuis la chute de l’Empire Romain. Une approche ethnographique nous permettra d’examiner le rôle du latin dans les interactions socio-économiques des Gaulois, des envahisseurs Francs, et plus tard des populations françaises. Nous passerons ainsi en revue plusieurs siècles d’histoire depuis la transformation progressive du latin vulgaire au vieux, moyen, puis au français moderne jusqu’aux formes plus récentes des créoles à base française et d’autres variétés françaises des colonies. Nous réfléchirons sur l’importance politique de l’identification du latin comme langue française depuis le XVe siècle et les campagnes qui furent menées jusqu’au XXè siècle, pour l’usage vernaculaire du français comme langue nationale par tous les citoyens français. Un intérêt particulier sera porté à la transformation de l’orthographe au cours des siècles ainsi qu’à certains changements linguistiques comme le système sonore de la langue, le lexique et quelques phénomènes morphosyntaxiques. A travers cette histoire, nous aborderons des questions plus théoriques liées à l’évolution linguistique, au contact de langues et aux dynamiques qui contribuent à la diversification langagière. Nous nous intéresserons en filigrane à des problématiques touchant aux idéologies linguistiques des locuteurs mais aussi des descripteurs de langue, les linguistes. Notre réflexion s’articulera à partir de la lecture de plusieurs textes choisis pour leur intérêt linguistique et culturel. Aucun ouvrage n’est requis pour ce cours. L’enseignante mettra en ligne les textes sur lesquels porteront les discussions de classe ainsi que les exposés.  

Il sera demandé à l’étudiant-e un travail hebdomadaire de lectures, et d’analyses-commentaires de textes ainsi que des comptes-rendus de lecture. La présence en classe, et une participation active aux discussions sont indispensables à la réussite du cours.

Materials

REQUIRED READING:

Aucun manuel de cours n’est requis. Les textes à lire en classe seront postés sur Canvas.

 

 


Department Undergraduate Notes:

Code of Academic Honesty
The Department of French applies the university's policy and procedures governing matters of academic dishonesty in all French courses. Students registered in French courses are expected to respect the standards laid out in SFU's Code of Academic Honesty, published at the university website http://www.sfu.ca/policies/teaching/t10-02.htm. Evidence of any of the various forms of Academic Disonesty described in this policy document (section 3.0) will be dealt with accordingly to the specified Procedure and Penalties (section 5.0). Students should therefore read this policy document carefully.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN FALL 2020

Teaching at SFU in fall 2020 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).