Fall 2017 - FREN 852 G100

Selected Topics in French or Francophone Cinema (3)

Class Number: 8365

Delivery Method: In Person

Overview

  • Course Times + Location:

    Location: TBA

  • Instructor:

    Gaelle Planchenault
    gplanche@sfu.ca
    778-782-7647
    Office: WMC 1630

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

An in-depth study of a selection of French and/or Francophone films. The approach chosen by the course instructor may be thematic, by genre, author, region, or focus on a specific theoretical perspective.

COURSE DETAILS:

À propos de ce séminaire
Travaillant dans les limites d’un corpus de films français, canadiens et francophones (Afrique et Antilles), ce séminaire a pour but d’amener les étudiant-e-s à analyser les usages langagiers en français, et possiblement dans d’autres langues (en contexte francophones), tels qu’ils y sont mis en scène et interprétés. Nous nous demanderons s’ils reflètent des pratiques langagières réelles ou s’ils sont fonction d’idéologies communément véhiculées sur les groupes sociaux, régionaux ou ethniques dépeints par les films. Nous nous intéresserons particulièrement aux performances d’accents et de vernaculaires, mais aussi aux représentations des pratiques dialectales et bilingues. Dans ce séminaire, nous serons ainsi amené-e-s à faire l’analyse des représentations langagières de différentes variétés de français (français de banlieue, français du Québec, français de la francophonie, français des migrants, etc.), et nous remarquerons que les représentations de soi et de son propre vernaculaire ne sont pas nécessairement moins stéréotypées que celles de l’Autre. Nous porterons par ailleurs un regard critique sur des construits idéologiques langagiers, telles que les notions de français standard, français populaire ou encore de français natif.

Grading

  • Recherche personnelle : 45 % (dont 15% seront consacrés à la bibliographie commentée) 45%
  • Lecture critique d’un livre ou d’un article lié à cette recherche (texte de 500 mots) 20%
  • Présentation orale de cette recherche dans le cadre du cours FREN452 20%
  • Préparation aux cours (lectures) et participation (FREN452) 15%

Materials

MATERIALS + SUPPLIES:

Bibliographie préliminaire
Abecassis, Michael (2008). Numéro spécial ‘Pratiques langagières dans le cinéma francophone’, Glottopol, revue de sociolinguistique en ligne :
http://glottopol.univ-rouen.fr/numero_12.htm

Abecassis, Michael (2011). La Francophonie ou l’Eloge de la Diversité. Cambridge Scholars Publishing.

Androutsopoulos, Jannis (2012). ‘Language and society in cinematic discourse’. Numéro Spécial du Journal Multilingua.

Hodson, J. (2014), Dialect in Film & Literature, Basingstoke (England): Palgrave Macmillan.

Lippi-Green, R. (1997), ‘Teaching children how to discriminate: What we learn from the Big Bad Wolf’, in English with an Accent: Language, ideology and discrimination in the United States, London: Routledge, pp. 79-103.

Planchenault, Gaëlle (2010). Displacement and Plurilingualism in Inch'Allah dimanche: Appropriating the Other’s language in order to find one’s place. In V. Berger and M. Komori (eds), Polyglot Cinema: Migration and Transcultural Narration in France, Italy, Portugal and Spain. Berlin: Lit Verlag, pp. 99-111.

Planchenault, Gaëlle (2012). ‘Accented French in films: performing and evaluating in-group stylisations’.  Multilingua 31 (2/3): 253–275.

Planchenault, Gaëlle (2015). Voices in the Media: Performing French Linguistic Otherness. London: Bloomsbury.

Sanaker, John Kristian (2010). La rencontre des langues dans le cinéma francophone : Québec, Afrique Subsaharienne, France – Maghreb. Paris : L’Harmattan, Presse Universitaire de Laval.

Graduate Studies Notes:

Important dates and deadlines for graduate students are found here: http://www.sfu.ca/dean-gradstudies/current/important_dates/guidelines.html. The deadline to drop a course with a 100% refund is the end of week 2. The deadline to drop with no notation on your transcript is the end of week 3.

Registrar Notes:

SFU’s Academic Integrity web site http://students.sfu.ca/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS