Fall 2020 - HIST 102W F100

Canada since Confederation (3)

Class Number: 5218

Delivery Method: Remote

Overview

  • Course Times + Location:

    Sep 9 – Dec 8, 2020: Wed, 9:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Canadian social, political, and economic history from 1867, examining aboriginal/settler relations, immigration, regionalism, foreign policy, economic development, culture, and political movements. Students with credit for HIST 102 may not take this course for further credit. Writing/Breadth-Humanities.

COURSE DETAILS:

Ce cours tracera l’évolution du Canada depuis le milieu du dix-neuvième siècle, en faisant état des tensions et des développements qui marquent toujours l’époque actuelle.  L’objectif principal est de se familiariser avec les enjeux politiques, économiques, sociaux et culturels ayant défini le Canada moderne, tout s’initiant à la pratique historienne.  Des thèmes clés, dont le colonialisme de peuplement, la gouvernance, le régionalisme, et les développements socio-économiques seront au menu de nos discussions, dans lesquelles nous porterons aussi une attention particulière à la francophonie canadienne, notamment en Colombie-Britannique.  L’édition 2020 de ce cours sera l’occasion de situer la pandémie actuelle dans un contexte historique plus large.

En raison du mode d’enseignement à distance actuellement en vigueur à SFU, les cours magistraux seront livrés en mode asynchrone ; c’est à dire que chaque étudiant.e pourra les suivre au moment qui leur convient.  Certaines activités de participation seront également asynchrones.  À quelques reprises, nous nous réunirons via vidéoconférence pour discuter d’enjeux découlant du cours et des consignes pour les travaux.  Ces rencontres dureront environ une heure et les dates seront communiquées au début du semestre.  Elles auront toujours lieu durant le bloc horaire prévu pour le cours (le mercredi matin). 

Grading

  • Participation en classe 10%
  • Travaux écrits (20% x 3) 60%
  • Examen final (à la maison) 30%

Materials

MATERIALS + SUPPLIES:

Aude-Claire Fourot, Rémi Léger, Jérémie Cornut et Nicolas Kenny (dirs.), Le Canada dans le Monde : Acteurs, idées, gouvernance. Presses de l’Université de Montréal, 2019.

NB Nous utiliserons certains chapitres de ce livre, obligatoire pour tous les étudiants du FCP.  D’autres lectures seront distribuées en format électronique via Canvas.


NB. Cette description est fournie à titre indicatif. Le contenu et le mode d’évaluation pourront différer.  Une version définitive du syllabus sera distribuée le 9 septembre.  Pour toute question, n’hésitez pas à me contacter par courriel.

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN FALL 2020

Teaching at SFU in fall 2020 will be conducted primarily through remote methods. There will be in-person course components in a few exceptional cases where this is fundamental to the educational goals of the course. Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).