Summer 2020 - EDUC 480 F100

Designs for Learning: French as a Second Language (4)

Class Number: 1416

Delivery Method: Distance Education

Overview

  • Course Times + Location:

    May 11 – Aug 10, 2020: Thu, 8:30 a.m.–12:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Deals with a variety of approaches, teaching strategies and curricula, for teaching French as a second language in elementary and secondary schools. Students with credit for EDUC 480W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

Ce cours conduit/suivi en ligne vise, à travers l’examen critique du programme de « Français de base » au niveau élémentaire (Core French from Grade 5 to 7) en Colombie-Britannique, à poser et à établir des repères à la fois historiques, théoriques, linguistiques et didactiques de l’enseignement des langues secondes. Par le biais d’activités de classe (en ligne !), de lectures retraçant l’évolution de la recherche dans ce champ particulier, et tout en regardant de plus près plusieurs exemples de pratiques enseignantes (avec la participation d’invité.e.s), ce cours propose de mettre en perspective et de réfléchir de façon critique aux différentes théories qui sous-tendent l’enseignement/apprentissage des langues en Colombie-Britannique et ailleurs. Tout ceci par souci de proposer aux étudiant.e.s de se familiariser avec quelques stratégies d’enseignement/apprentissage qui pourront être appliquées/adaptées à l’enseignement du français langue seconde au niveau élémentaire (5e à 7e année).

Important notes: *For Summer 2020, EDUC 480 and EDUC 481 are combined in one section (elementary) and will be taught in French.
*It will be taught remotely as follows:

On Thursdays, from 9:00 am to 10:45 am, one half of the group will participate in a synchronous session,
On Thursdays, from 11:00 am to 12:45 am, the other half of the group will participate in a synchronous session. The instructor will communicate directly with you to let you know which group you will be participating in.
*Both synchronous sessions will be led by the instructor and will involve participation in large and small group activities online.
*This course will also involve asynchronous activities (readings/viewings of material, preparation for activities, presentations and discussions, writing/sharing, etc.).
*While it is expected that you participate in synchronous AND asynchronous activities throughout this course, the instructor will do her best to adapt the course expectations to particular situations.
A brief confidential survey will be shared in April so that, if you feel comfortable doing so, you can share information on your current situation regarding (but not limited to) the quality of the Internet connection you have access to, the technology you have access to (or not have access to), the responsibilities you might have to assume at home and how this all impacts your ability to participate in this course efficiently.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

Through ongoing reading, discussion and reflection, students will... 
- better understand the historical and local context, as well as the fundamentals and approaches in which the teaching of French as a second language takes place in BC
- examine theories and methodologies related to teaching/learning a second language (e.g. action-oriented approach, integrated approach)
- further familiarize themselves with the BC Core French curriculum to integrate its content into lesson plans and/or units
- explore available resources and build a toolkit (including online tools!)
- familiarize themselves with different Francophone cultural aspects

Grading

  • Deux discussions en ligne (asynchrones) basées sur les lectures 20%
  • Unité d’enseignement détaillée (document à soumettre asynchrone et partage synchrone) 30%
  • Présentation d’une leçon en petits groupes (synchrone) et soumission du plan détaillé (asynchrone) 40%
  • Partage d’un outil technologique utile pour l’enseignement à distance (asynchrone) 5%
  • Réflexion finale sur vos succès et vos buts (asynchrone) 5%

NOTES:

Notes au sujet des travaux

- Discussions en ligne : chaque semaine, les étudiant.e.s seront invités à participer à des discussions en ligne sur notre plateforme Canvas (en petits groupes de 3 ou 4 étudiant.e.s) afin de discuter des lectures assignées d’un cours à l’autre, des concepts centraux de ce cours. Ces discussions offriront aux étudiant.e.s la possibilité de partager des commentaires, des citations marquantes, et de poser des questions à leurs pairs et à leur instructeure à propos des concepts centraux, des lectures, etc. Deux entrées (sélectionnées de façon aléatoire) seront évaluées et commentées par l’instructeure. 20%  

- Unité d’enseignement détaillée (travail de groupe) : les étudiant.e.s créeront un plan d’unité détaillé pour le Français de base, le programme d’immersion ou le programme francophone qui inclura une description des grandes idées, des compétences essentielles, des compétences disciplinaires et des contenus, ainsi que les stratégies d’évaluation, les obstacles potentiels, les stratégies de différenciation et possibilités pour favoriser voix et choix chez les élèves, et les pistes d’intégration des perspectives autochtones. Une version écrite de cette unité sera soumise en ligne sur Canvas (asynchrone) et les étudiant.e.s présenteront les idées importantes et « trésors » de leur unité en petits groupes (synchrone). 30%  

- Présentation d’une leçon + plan détaillé et réflexion personnelle : après avoir planifié l’unité d’enseignement en groupes, les étudian.t.es choisiront chacun une leçon qu’ils/elles souhaitent développer plus en détails de façon individuelle cette fois-ci. Ils/elles en feront un plan détaillé en spécifiant les modalités d’enseignement/apprentissage. Ils/elles soumettront un plan détaillé de leur leçon accompagné d’une réflexion personnelle qui sera lue et commentée par un.e pair (asynchrone) et présenteront un extrait de la leçon (environ 10-15 min.) à leur petit groupe (synchrone). 40%  

- Partage d’un outil technologique pour l’enseignement à distance : chaque étudiant.e choisira un outil technologique dont il/elle souhaite explorer le mode de fonctionnement et les possibilités pédagogiques en détails. Les étudiant.e.s créeront chacun une vidéo de 5 min. maximum afin de présenter cet outil et de partager une des fonctionnalités et applications possibles de cet outil pour une situation d’enseignement/apprentissage à distance (comme celle que l’on vivra ensemble ce semestre !) - asynchrone. 5%  

- Réflexion finale sur vos succès et vos buts : cette réflexion multimodale permettra aux étudiant.e.s de faire un travail rétrospectif à la fin du semestre en repensant à leurs diverses contributions et aux travaux accomplis qu’ils/elles auront accomplis durant ce cours. Les étudiant.e.s seront invités à puiser dans ces contributions et travaux afin de souligner pour l’instructeure les différents aspects du processus d’apprentissage dans lequel ils/elles se seront engagés ce semestre. Cette réflexion constituera aussi une opportunité pour les étudiant.e.s de se donner des buts en tant que futurs enseignant.e.s. (asynchrone). 5%

Important :
Il est possible que ces tâches soient modifiées.
La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première semaine de cours après avoir eu l’occasion de vous rencontrer et de discuter de vos besoins.

The instructor reserves the right to adapt the work to the needs of the students.
The detailed description of the work and the evaluation criteria will be presented in class during the first week of sessions after meeting and having the opportunity to discuss your needs.

Il n’y a pas d’examen final dans ce cours.

Materials

MATERIALS + SUPPLIES:

The detailed course syllabus, all course readings, the instructor’s PowerPoint presentations, detailed instructions and criteria for each assignment, as well as the online discussion area, and any other course material will be available on our Canvas site.

REQUIRED READING:

Lyster, R. (2016). Vers une approche intégrée en immersion. Montréal: Éditions CEC-ACPI.
Disponible ici : https://www.editionscec.com/qc_fr/vers-une-approche-integree-en-immersion.html - Description
ISBN: 9782761789011

Programme d'études du Français de base (maternelle à 7e année) : https://curriculum.gov.bc.ca/fr/curriculum/second-languages/core-french/introduction/

Additional readings will be available on Canvas

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2020

Please note that all teaching at SFU in summer term 2020 will be conducted through remote methods. Enrollment in this course acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as soon as possible to ensure that they are eligible and that approved accommodations and services are implemented in a timely fashion.