Summer 2020 - EDUC 481 F200

Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (4)

Class Number: 1453

Delivery Method: Distance Education

Overview

  • Course Times + Location:

    Jun 30 – Aug 10, 2020: Mon, Wed, 1:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 (French Immersion) or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Focuses on research and theories of language learning in bilingual programs and minority contexts, pedagogical approaches and curricula for teaching in French Immersion programs and Francophone elementary and secondary schools. Instruction given in French. Students with credit for EDUC 481W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

This course will be delivered remotely.

Note: EDUC 481 (Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (Secondary)) is a combined section class with EDUC 480 (French as a Second Language).  It is taught in French.




Ce cours vise à poser des repères sociohistoriques, théoriques et pédagogiques de l’enseignement en français dans les programmes d’immersion et dans le programme francophone au niveau secondaire, par le biais de l’examen de la littérature et des programmes d’études de la C.B. Les étudiants exploreront le contexte sociohistorique d’émergence de ces programmes en plus d’examiner les recherches récentes dans le domaine, ce qui leur permettra de s’initier aux caractéristiques de l’enseignement immersif et du programme francophone. Ils étudieront les particularités et les défis de l’enseignement en contexte francophone minoritaire en plus de se familiariser avec des ouvrages littéraires récents pouvant être enseignés en salle de classe. Les étudiants poseront une réflexion critique sur leurs propres pratiques d’enseignement et développeront des stratégies pédagogiques appropriées à ces différents contextes.

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

  • Comprendre le contexte socio-historique de l'immersion et du programme francophone;
  • Connaître les différents types de programmes d’immersion;
  • Se familiariser avec les recherches en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Se familiariser avec la méthodologie de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Être en mesure de faire des liens explicites entre pratique, théorie et curriculum.

Grading

  • Les forums de discussion (synchrones/asynchrones) 25%
  • Série de 3 leçons et presentation d’une leçon en ligne (adaptation d’une leçon/activité établie/inclusion de documents authentiques) 35%
  • Plan d’unité : (avec un partenaire) 40%

NOTES:

Il est possible que ces tâches soient modifiées. La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première semaine de cours après que j’ai eu l’occasion de vous rencontrer et discuter de vos besoins.

The instructor reserves the right to adapt the work to the needs of the students. The detailed description of the work and the evaluation criteria will be presented in class during the first week of sessions after I have had the chance to meet you and discuss your needs.

A NOTER: Il n’y a pas d’examen final dans ce cours.

Materials

REQUIRED READING:

Lyster, R. (2016). Vers une approche intégrée en immersion. Montréal: Éditions CEC-ACPI.

Disponible ici: https://www.editionscec.com/qc_fr/vers-une-approche-integree-en-immersion.html#Description
ISBN: 9782761789011

Programme d’étude de Français langue: https://curriculum.gov.bc.ca

Selected articles (to be found on Canvas)

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2020

Please note that all teaching at SFU in summer term 2020 will be conducted through remote methods. Enrollment in this course acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112) as soon as possible to ensure that they are eligible and that approved accommodations and services are implemented in a timely fashion.