Summer 2021 - EDUC 481 F200

Designs for Learning: French Immersion Programs and Francophone Schools (4)

Class Number: 2437

Delivery Method: Remote

Overview

  • Course Times + Location:

    Jun 29 – Aug 9, 2021: Mon, Wed, 1:30–5:20 p.m.
    Burnaby

  • Prerequisites:

    EDUC 401/402 (French Immersion) or corequisite EDUC 403.

Description

CALENDAR DESCRIPTION:

Focuses on research and theories of language learning in bilingual programs and minority contexts, pedagogical approaches and curricula for teaching in French Immersion programs and Francophone elementary and secondary schools. Instruction given in French. Students with credit for EDUC 481W may not take this course for further credit.

COURSE DETAILS:

This course will be offered remotely in French with synchronous and asynchronous elements.  Students are expected to be online and available during scheduled class time.



Ce cours vise à poser des repères sociohistoriques, théoriques et pédagogiques de l’enseignement en français dans les programmes d’immersion et dans le programme francophone au niveau secondaire, par le biais de l’examen de la littérature et des programmes d’études de la C.B. Les étudiants exploreront le contexte sociohistorique d’émergence de ces programmes en plus d’examiner les recherches récentes dans le domaine, ce qui leur permettra de s’initier aux caractéristiques de l’enseignement immersif et du programme francophone. Ils étudieront les particularités et les défis de l’enseignement en contexte francophone minoritaire en plus de se familiariser avec des ouvrages littéraires récents pouvant être enseignés en salle de classe. Les étudiants poseront une réflexion critique sur leurs propres pratiques d’enseignement et développeront des stratégies pédagogiques appropriées à ces différents contextes.

Note: EDUC 481 (Secondary) is a combined section class with EDUC 480 (Designs for Learning: French as a Second Language).

COURSE-LEVEL EDUCATIONAL GOALS:

  • Comprendre le contexte socio-historique de l'immersion et du programme francophone;
  • Connaître les différents types de programmes d’immersion;
  • Se familiariser avec les recherches en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Se familiariser avec la méthodologie de l’enseignement en immersion et en milieu francophone minoritaire;
  • Être en mesure de faire des liens explicites entre pratique, théorie et curriculum.

Grading

  • Les forums de discussion (synchrones/asynchrones) 30%
  • Série de 3 leçons et présentation d’une leçon en ligne (adaptation d’une leçon/activité établie/inclusion de documents authentiques) 35%
  • Plan d’unité (avec un partenaire ou individual.le) 35%

NOTES:

*Il est possible que ces tâches soient modifiées. La liste des travaux à remettre sera présentée en détails lors de la première semaine de cours après que j’ai eu l’occasion de vous rencontrer et discuter de vos besoins.

A NOTER: Il n’y a pas d’examen final dans ce cours.

Materials

REQUIRED READING:

Lyster, R. (2016). Vers une approche intégrée en immersion. Montréal: Éditions CEC-ACPI.

Disponible à acheter en ligne ici: https://www.editionscec.com/qc_fr/vers-une-approche-integree-en-immersion.html#Description
ISBN: 9782761789011

Registrar Notes:

ACADEMIC INTEGRITY: YOUR WORK, YOUR SUCCESS

SFU’s Academic Integrity web site http://www.sfu.ca/students/academicintegrity.html is filled with information on what is meant by academic dishonesty, where you can find resources to help with your studies and the consequences of cheating.  Check out the site for more information and videos that help explain the issues in plain English.

Each student is responsible for his or her conduct as it affects the University community.  Academic dishonesty, in whatever form, is ultimately destructive of the values of the University. Furthermore, it is unfair and discouraging to the majority of students who pursue their studies honestly. Scholarly integrity is required of all members of the University. http://www.sfu.ca/policies/gazette/student/s10-01.html

TEACHING AT SFU IN SUMMER 2021

Teaching at SFU in summer 2021 will be conducted primarily through remote methods, but we will continue to have in-person experiential activities for a selection of courses.  Such course components will be clearly identified at registration, as will course components that will be “live” (synchronous) vs. at your own pace (asynchronous). Enrollment acknowledges that remote study may entail different modes of learning, interaction with your instructor, and ways of getting feedback on your work than may be the case for in-person classes. To ensure you can access all course materials, we recommend you have access to a computer with a microphone and camera, and the internet. In some cases your instructor may use Zoom or other means requiring a camera and microphone to invigilate exams. If proctoring software will be used, this will be confirmed in the first week of class.

Students with hidden or visible disabilities who believe they may need class or exam accommodations, including in the current context of remote learning, are encouraged to register with the SFU Centre for Accessible Learning (caladmin@sfu.ca or 778-782-3112).